Rå mursten i bruseniche ?

Hej jeg er ved at lave nyt bade værelse i vores gamle hus. 

jeg står overforden udfordning at den ene side i brusenichen er en rå murstens væg, hvad skal jeg gøre ved den. er det muligt at vandskurer den når det er i en våd zone. eller kan jeg bare male den med vådrumsmaling. jeg vil helst have den så rå som muligt , hvis  jeg kan undgå at monteret klinker på vægen vil det være fedt

på forhånd tak

Frederik

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Uanset gammel hus skal du have vådrums membran på både gulvet og væggen, når du renoverer. Det passer vist ikke godt sammen med rå murstensvæg. Det skal smøres på i lagtykkelse på 2 mm og skal dækkes af et slidlag f.eks. klinker. 

Jeg har set en bruseniche hvor man kastede pudslaget på og lod det tørre i store knotter. Det ser rå ud, og kunne også være nogenlunde for en ko   at gnubbe sin ryg opad. Men da det ligesom murstenvæg er meget upraktisk bliver man ofte hurtig træt af det. 

En anden ide er at købe diverse rester af vægfliser, putte dem i en sæk og banke dem i stykker med en hammer. Så sættes stumperne op som et puslespil i alle mulige farver, og der fuges på normal vis. Det er praktisk, besværligt, originalt og måske pænt. Det kommer jo an på øjnene der ser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hejsa

Ja, det lyder svært, i forhold til vådrumssikringen.. 

Vi har, i vores bruseniche en pudset væg.. Jeg synes det er vildt flot! Den er behandlet med Borup Vandtæt.. Det har pt holdt i ca 4 år,, det skal siges det er den side der bliver mindst vandpåvirket, under brusebad.

Vandtæt gør det lidt blankere, end hvis det var helt råt, men stadig pænt. Synes jeg..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 11-05-2019 20:34:36

Hejsa

Ja, det lyder svært, i forhold til vådrumssikringen.. 

Vi har, i vores bruseniche en pudset væg.. Jeg synes det er vildt flot! Den er behandlet med Borup Vandtæt.. Det har pt holdt i ca 4 år,, det skal siges det er den side der bliver mindst vandpåvirket, under brusebad.

Vandtæt gør det lidt blankere, end hvis det var helt råt, men stadig pænt. Synes jeg..

 Smid lige et billede ind 


Mvh. Christian M
 

her var foto.. Det er lidt svært. Da der er ret meget solskin fra siden.. håber det er synligt?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

I princippet kunne man vådrumssikre helt konventionelt, for så at opsætte stimler af mursten i fliseklæb og efterfølgende fuge disse. Så får man det murede look med den korrekte vandtætning bagved. 


Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 12-05-2019 08:19:38

I princippet kunne man vådrumssikre helt konventionelt, for så at opsætte stimler af mursten i fliseklæb og efterfølgende fuge disse. Så får man det murede look med den korrekte vandtætning bagved. 

 Men hvordan med mursten og vand? De er jo ekstremt sugende, og vil være længe om at tørre ud. Jeg kunne forestille mig at luftfugtigheden vil være højere end godt er? 

Hvad med en glasplade ovenpå murstenene? 


I mine øjne er det mest rigtige dog at vælge nogle fede fliser

Oven på vådrums sikring er der stort set frit slag for at boltre sig. Om det er praktisk eller pænt er så spørgsmålet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også