Porøs muret væg

Vi har et gamle hus fra 1900 præsis, jeg vil gerne have gjort noget ved vores vægge i den lille kælder vi har på 3x4 meter, de 2 vægge som er en del af sokkel er ikke porøs på nogen måder. 


Men de 2 der ses på billederne vender ind mod midten af huset og banker man på det lyder det hult. 

Og som man kan se er det kun den nedre del af væggene som går i stykker. 


Jeg ved sokkel er blandet med kalkmørtel og de sidste rep der er lavet på sokkel har jeg brugt juramørtel da jeg har den viden  fra tidligere ejer. 

Hvordan kan jeg få en pæn væg igen, der er ingen fugt opstigning eller fugtige vægge heller. 

Gode råd søges 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner ikke umiddelbart en muret væg - er det ikke en betonvæg? Derudover, hvis det er det eneste rum der er, så er der vel jord på den anden side?  


Mvh Troels

Det er en klassiker:

Mange huse fra perioden omkring århundredeskiftet i Frederiksund området var ofte bygget af affaldssten fra de nordsjællandske teglværker som efterfølgende blev pudset. Stenene kunne ofte afhentes gratis. 

Det er ikke usædvanlig at se murværk under terræn opført i en blanding af skårede og knækkede tegl, flint og marksten.

Muren er på et senere tidspunkt behandlet med et diffusiontæt middel, men kan også skyldes at kælderen på et senere tidspunkt er ændret til helt eller delvis opvarmning - muligvis en kombination. Den hule lyd tyder på store flader af løstsiddende puds.

Fjern al løssiddende puds, og puds med ren kalkmørtel. Behandlingen afhjælper i 99% af tilfældene problemet.

Bastardmørtel gør mere skade end gavn.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Sjovt nok mit hus ligger i Frederiksværk  

Tænker så bare at det skal opmures sådan her, det første lag skal kastes på og så pudses resten som 2. lag

Kan der med fordel lægges armeringsnet i 2.lag for at give bedre hold eller?? 

Planen var også kun at anvende kalkmørtel til opgaven. 


Ja kælderen er tilført en varmekilde i 1990 da det blev obligatoriske at tilslutte sig fjernvarmen, så der er varmerør og central vandvarmer. 

der er i hvert fald tørt i hele kælden  

Der var nok ikke den store forskel på adfærden i Frederikssund og Frederiksværk når det kom til at spare en skilling.   

Fremgangsmåde og materialer du påtænker lyder fornuftigt, men om armeringsnet er en fordel er tvivlsomt. 

Murene er nu som de engang er, og har holdt ganske glimrende siden opførelsen. Armeringsnet ville jeg undlade for ikke at påvirke husets stabilitet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis