Nyt stuegulv

I vores landejendom fra 1892, vil vi lægge nyt gulv i stuen.
Det gamle trægulv er pillet op og vi har nu et gabende hul.
Vores ønske er et plankegulv af fyrretræ. Nu er spørgsmålet så hvad der er den bedste løsning som underlag for det nye gulv, både hvad angår pris og kvalitet. Jeg har fået mange forskellige forslag, men synes at det er svært at veje dem op imod hinanden. Så hvad skal man vælge for at få et godt stabilt gulv, med en fornuftig isoleringsgrad.

Mvh
Ivar
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg renoverede for et års tid siden mit hus. Jeg rev også alle de gamle gulve op og gravede ca. ½ meter murbrokker og andet godt af over det hele.

Jeg lagde herefter rørene til radiatorerne i det udgravede, Fyldte 20 cm leca over det hele. Lagde rionet ud og kørte herefter 10 cm beton på over det hele.
Selve gulvet, der var et planke(brædde)gulv i 21 x 125 mm, skruede jeg med Montaflexskruer på Kerto limtræsstrøer, med c/c afstand på 60 cm. De var klodset op på limede krydsfinersklodser( nederst en 12mm huntonpladestykke) der lå på murpapsykker på 20 x20 cm.
Imellem strøerne lagde jeg 50 mm. rockwool.
Gulvet har jeg behandlet med hvidpigmenteret olie og det bliver vasket i Probat.

Resultatet er jeg meget tilfreds med. Udover et gulv der føles "blødt"og aldrig er fodkoldt, er det meget let at holde. Kan godt anbefales.

Med venlig hilsen

Michael
Hej Ivar

Start med at lave det ordentligt fra bunden, nu gulvet alligevel er væk og skal skiftes. Få gravet ud til en god isolering med lecanødder (15-20 cm)og evt. thermisolplader (10-20 cm), og derefter få støbt et armeret betondæk (7-10 cm) overnpå (husk randisolering). Mht til dampspærren har jeg både hørt at det kan ligge over og under betonen.
Jeg har lige været igennem øvelsen, og det er ikke specielt dyrt, hvis du bare laver alt arbejdet selv.... men det gør vi jo i dette forum.

Jeg har købt et plankegulv af Douglasgran fra Dinesen gulve. Det er lidt hårdere, bredere og tykkere end traditionelle fyrretræsgulve, og kan fås i de længder der er brug for (www.dinesen-jels.dk). Det er naturligvis også lidt dyrere end traditionelle gulve, men til gengæld vil de passe godt til et gammelt hus og holde i evigheder.

De skal lægges ud på kertolægter, der kan klodses op med plastikkiler, eller som BK skriver, og kan have en centerafstand på op til 80 cm. Husk der skal isoleres 1 meter ind mellem lægterne ved yderdøre eller kolde mure.

Gulvet kan derefter ludbehandles og vaskes med enten hvid eller natur sæbe alt efter hvor lyst gulvet ønskes.

Efter alle disse anstrengelser vil du have et gulv der holder resten af livet, hvis du passer på det.

God fornøjelse biggrin

Bonden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis