Hvor køber man en CO2 måler?

Hvor køber man en CO2 måler?

Hvad skal man forvente at betale for den for at det ikke er noget bras?

Og kan man evt. få en på batteri?

Jeg vil primært bruge den til at måle luftkvalitet i hjemmet og på arbejdet (f.eks. i mødelokaler, osv.) samt i bilen og toget. Derfor må den meget være portabel.



19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du ikke ved at gå i "små sko"? Det er sgu. da ikke noget at måle på, for almindeligt brug??
flyt til Stevns - der er "luft"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ved ikke om sådant måler findes , men jeg ved at CO2 skifter i løbet af et døgn , midt på dagen på en solrig varm sommerdag så er CO2 lig 0 og plantevæksten går i stå , den er højere over en by end over en skov hvor den er markant lavere , men hvordan man måler det ved jeg ikke.

Pudsigt nok så må erhversgarnere have store metan gasbrændere stående i deres tomat drivhuse , ikke for at  varme op men for at tilføre CO2 i drivhusene så plantevæksten ikke går i stå .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mon ikke denne her kan bruges ?

Dog kræver sådan udstyr som regel regelmæssigt kalibrering og udskiftning af sensorer, så nok lidt dyr i drift.

https://www.conradelektronik.dk/p/extech-sd800-123728?gclid=EAIaIQobChMIibrDq9KM4gIVCNiyCh3M2gC7EAQYAiABEgK_ivD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true


Vi prøver igen, i morgen --

I firmaet har vi nogle ret små personbårne CO2 målere. De bruges ved arbejde i rum med tvivlsom ventilation, når der arbejdes med f.eks. dieseldrevne maskiner. De må kunne købes i virksomheder der sælger sikkerhedsudstyr.


Søren O
Søren O skrev den 08-05-2019 21:31:24

I firmaet har vi nogle ret små personbårne CO2 målere. De bruges ved arbejde i rum med tvivlsom ventilation, når der arbejdes med f.eks. dieseldrevne maskiner. De må kunne købes i virksomheder der sælger sikkerhedsudstyr.

 Det lyder som noget af det jeg søger. Ved du evt. hvad de hedder? Altså firmanavn og model? Måske står det på dem?

je_ns skrev den 08-05-2019 21:17:42

Mon ikke denne her kan bruges ?

Dog kræver sådan udstyr som regel regelmæssigt kalibrering og udskiftning af sensorer, så nok lidt dyr i drift.

https://www.conradelektronik.dk/p/e...s&vat=true


 

Ja - både i anskaffelse og drift.

Jeg har læst andre steder på nettet om folk uden for EU der køber disse til priser under 50-100 dollars. Men kan ikke rigtigt finde nogen i Danmark.

karl smart skrev den 08-05-2019 20:45:36

Jeg ved ikke om sådant måler findes , men jeg ved at CO2 skifter i løbet af et døgn , midt på dagen på en solrig varm sommerdag så er CO2 lig 0 og plantevæksten går i stå , den er højere over en by end over en skov hvor den er markant lavere , men hvordan man måler det ved jeg ikke.

Pudsigt nok så må erhversgarnere have store metan gasbrændere stående i deres tomat drivhuse , ikke for at  varme op men for at tilføre CO2 i drivhusene så plantevæksten ikke går i stå .

 Hvis der er sandt, så kan vi vist godt aflyse klimakrisen... :-) 

Jeg kan anbefale en måler fra Airtings evt. Wave +. Deres målere fungere rigtigt godt, og der logges og udregnes gennemsnitsværdier via en app, så man nemt kan følge niveauet. 

Den vi har der dog kun en Wave, som ikke logger Co2. Vi bruger den til radon.  


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jthyge skrev den 09-05-2019 14:09:23

 Hvis der er sandt, så kan vi vist godt aflyse klimakrisen... :-) 

Jeg kan anbefale en måler fra Airtings evt. Wave +. Deres målere fungere rigtigt godt, og der logges og udregnes gennemsnitsværdier via en app, så man nemt kan følge niveauet. 

Den vi har der dog kun en Wave, som ikke logger Co2. Vi bruger den til radon.  

 

Interessant! Den ser ud til at koste lige knapt 2000kr. Det er jo måske ikke så galt, når der er radonmåler i den også. En radonmåling alene koster jo også ca. 1000 kr. Og det er jo så bare en engangsmåling med sporfilm. Denne her ser ud til at logge niveauet over tid. Det må jo være bedre. Hvis altså målingen så er nøjagtig.

Er der nogen der ved, om radonmåling i sådan en dims er lige så pålidelig som dem med sporfilm? 

Og hvis den er, så er det da egentlig mærkeligt, at der ikke er nogen af radon-firmaerne der tilbyder målinger, hvor man bare låner/lejer sådan en Wave+ og så får resultatet med det samme i stedet for at skulle have en film hængene i 3 måneder.


Radon niveauet svinger temmelig meget, så der nødvendigt at måle det over længere tid for at målingen kan bruges til noget. Derfor anbefales det måle over 3 måneder, om vinteren hvor der er undertryk i husene og derfor et højere radon niveau. 

Det anbefales at bruge sporfilm, da de vist skulle være lidt mere pålidelige. Men de har den ulempe at de også kan afgive radon igen. Med en digital måling får du også max og min niveauer. 

Vi startede med en sporfilmmåling, som viste forhøjet niveau. Hvorefter vi købte en Wave for at følge niveauet, og finde ud af hvad der påvirker niveauet. 

Du kan læse om vores test her:

http://varmkaffe.dk/sponsoreret-ind...vore-hjem/


http://varmkaffe.dk/hus/radon-resultatet-af-vores-test/


Nu bruger vi vores måler til at finde ud af hvor radonene kommer ind. Pt er jeg ved at måle i vores "kælder", hvor niveauet er meget højt. Et gennemsnit på 718, og det er helt oppe på 1200 nogle gange. Så der skal laves mekanisk udluftning og tætnes hvor rør går igennem soklen. Ved at måle hele tiden, kan jeg afklar hvilke tiltag der hjælper på niveauet. 

Brug af brændeovn, emhætte og anden udsugning øger niveauet i vores hus. Da det trækker luft fra bla. kælder og gulvene. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis