Spot nedtaget ønsker loftudtag eftermonteret istedet.

Hej,

Har nedtaget en 220v spots og ønsker at konveter det til et loftudtag.

Normalt vil man montere et loftudtag med en loftdåse(orange), men det er jo typisk noget man gøre før man sætter loft op. Hvordan eftermontere man et loftudtag uden at skulle pille loftet ned ?

Mvh

Mads 


/Mads
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes "forfra" loftdåser til dette formål. Jeg kan ikke lige finde den, men der er ikke en LK.


Søren O

Tak. Jeg vil kigge på Wexøe.

Pillede lige et andet alleredemonteret loftudtag ned for at se om jeg kunne blive kloger. Det var monteret med en sådan https://www.harald-nyborg.dk/p8162/...-hvid-8162

Det er vist hvad jeg lige kan gennemskue ikke lovligt? 

Men hvad gør Wexøe lovligt? Stor set samme princip?


/Mads

Ved at montere et lampeudtag i stedet for et spot, går du fra en montagegenstand til en fast installation, så måske skal du også overveje, om kablet til udtaget er af rette dimensioner. 


fase

Heldigvis er det "rigtig" 3x2.5mm installations kabel der er trukket, så lige det er jeg tryg ved.

Så tror jeg bruge de forfra&vægudtag som vist ikke er helt unormalt at bruge i loft selv om man ikke må.


/Mads
Annonce

Du må gerne bruge 50 X 50 mm udtaget i loftet. Det må ikke bruges som lampeudtag, med mindre det sidder så tæt på væggen, at der ikke kan hænges lamper op i det. En stikkontakt er lovlig. Men hvorfor bruger du ikke bare et udtag fra Wexøe, det er lovligt.

For øvrigt tror jeg, det er 1,5 mm2 kabel, der er brugt.


fase

Hej
Det er sådan et sæt, du skal have fat i

https://www.wattoo.dk/wexoee-lampeudtag-wlu-oe80-hvid-inkl-lufttaet-forfradaase-9264-21-7916010983

Bemærk, at det er autoriseret arbejde. Om du gør det selv er jeg ligeglad med, men blot infomationen til dig.

God weekend


wwww.elbogen.dk - Din El guide

Jeg har nu installeret med overstående. Har nogle andre små ting på en hus el-rapport, så skal alligevel have en elektriker forbi. Så han få lov til lige at kigge(er ikke lukket endnu) og forhåbentlige sige ok


/Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis