Fjernvarme kontra luft-til-vand pumpe på 2020 hus

Hej

Har forsøgt at finde lidt uvildige artikler om hvorvidt det kan betale sig at installere en luft til vand-varmepumpe i forbindelse med et nybyggeri. Huset bliver omkring 250 m2 inkl garage og bliver formentlig bygget efter 2020-krav. 

Fjernvarme-tilslutningsbidrag udgør kr. 20.000,00 + moms og inkluderer 20 meter stikledning fra bagkant af fortov til afsætning af hovedhaner umiddelbart bag ydermur i ejendommen. Hertil kommer prisen på selve fjernvarme-unit'en og installation heraf - ca. 25.000 kr. Dvs. ialt for fjernvarme ca. 45.000.

Indkøb og installation af en luft-til-vand varmepumpe koster i omegnen af 90.000 inkl montering.

Jeg kender af gode grunde ikke varmeforbruget endnu, men jeg tænker det skal være relativt højt for at varmepumpen tjener sig selv ind inden den skal udskiftes. Hvad har i af erfaringer på området? 

Mvh Henrik

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er vist ikke en nem beslutning. Som med så meget andet, er der ikke ret mange ting der kun er fordele ved.

Jeg vil mene at du skal have en uvildig enegirådgiver koblet på, for at få en objektiv vurdering.

Med hensyn til energiforbrug kan energirådgiveren og mange andre ret let beregne et teoretisk energiforbrug.

Varmepumpen vil være væsentlig dyrere i vedligeholdelse end fjernvarmen. En anden ulempe ved varmepumpen er udedelen. Det er ikke noget der "pynter", og den vil også afgive støj.


Søren O

Jeg går ud fra at det drejer sig om Fredericiaområdet i Tre-Fors forsyningsområde.

Fast afgift årligt 2.812,50 inkl. moms

Energiforbrug: 612,50 kr / Mwh


Søren O

Præcis, tak Søren.

Kommer klart an på dit forbrugs mønster, og hvorvidt der er tilslutnings pligt i området.

Sidstnævnte skal du have i baghovedet, at hvis ikke det er der, kommer det højst sandsynligt inden for de næste 10 års tid.

Ved fjernvarme med indirekte fjernvarme anlæg med varmevekslere, så har du næsten ubegrænset kapacitet, men hvis det bliver utæt, så er det kun vandet i anlægget der lækker ud i huset.

Du har altid varmt vand nok, hvis du har en gennemstrømnings veksler.

Fjernvarme er stort set altid den billigste varmeform, og du har yderst sjældent forsynings forstyrelser.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis