Erfaring med lecakugler som drænlag?

Følg tråden
dittetk
dittetk
Postnr: 2200
dittetk dittetk

Vi er igang med at lave gulv i vores nye kolonihavehus. Problemet er, at huset ligger lavt, så når det regner meget kan der stå vand op under huset. Vi vil indstallere en permanent pumpeløsning, og prøve at holde vandet væk, en overvejer i forbindelse med renovering af gulvet, om vi skal lave et drænlag under huset. Det står på punktfundament, og strøerne ligger mellem 10 og 20 cm over jorden. Der er er udluftning under huset, så det tørrer hvis der skulle trænge vand ind - men da det er lerjord tørrer det langsomt. Så vi overvejer om vi skal lægge et lag af fx. lecakugler oven på jordlaget, for hurtigere at få vand og fugt væk. Men vil det virker? Og risikerer vi at lecakuglerne "flyder op" og rammer isoleringen?

Håber nogen kan give et godt råd

Mvh Ditte

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg kan ikke forestille mig at lecakugler ( lecanødder ) vil hjælpe når det ligger på overfladen. De vil ganske rigtig flyde og følge strømmen, så de kommer sikkert til at ligge ved den lave ende. Og så vil de forværre udtørringen da de vil give " læ" for den udluftning der er . 

Det rigtige ville være at undgå at vandet kommer på overfladen. Det kan gøres ved at grave 2-3 render med fald hen imod pumpebrønd. Disse render fyldes med grus på 20-40 mm størrelse. Render behøver ikke at være ret dybe.

Du kan lægge drænrør i bunden af renden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
dittetk
dittetk
Postnr: 2200
dittetk dittetk Trådstarter

Kære Erik

Tak for dit råd. Jeg tror vi dropper lecakuglerne, og laver render i stedet:-)

Mvh Ditte

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.