Ny vindueskarm - hvor starter man?


Hej LDS

Jeg skal have lavet noget, der ligner en vindueskarm, hvor bordpladen tidligere har været bygget ud.

Tænker, at karmen skal gå ud til, og flugte med den nye bordplade (se billede).

Forestillede mig at montere et stykke MDF eller lignende, som kan pudses og males over med samme hvid som væggen, så karmen bare bliver en "forlængelse" af væggen.

Men hvor starter jeg? Hvad skal karmen hvile på? Skal der isoleres / fuges eller andet under vinduet?

Kh



2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den rille der skulle være i vinduet er tilsyneladende taget væk. Måske for at få plads til en tidligere bordplade. Det er ellers normalt at skære i bordpladen så der netop er en not øverst der passer i rille.

Jeg ville nok skrue en god liste på muren i begge sider af vindues lysningen. Den skal netop være vindues karmens tykkelse under den kant der er i vinduet. Så kan karmen hvile på disse lister og det bliver en flot afslutning imod vinduet. Så kan du stoppe isolering ind under og eventuelt lægge 2 passende kiler fordelt under vindues karm så den også er støttet på midten.

Der skal så fuges ind under og eventelt males lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

MDF er ret uegnet til vinduesplade, da den vil bule op, hvis der blive spildt vand på den. Samtidig er mdf slemt til at få mug/skimmel hvis de er den mindste smule fugt f.eks. som følge af kondens ved en kuldebro ved vinduet.

Måske du kan bruge dette link til inspiration:

https://www.jemogfix.dk/fix-det-sel...duesplade/

Du kan skue en liste på karmen, så du får en not. Når du får vinduespladen ind i den, så undgår du den kommer til at hænge.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også