Købe dansk honning

Er det virkelig ikke muligt at købe noget godt dansk honning fx fra en gårdbutik - helst økologisk. Gerne honning i glas som i gamle dage, og ikke de irriterende bløde plastik bøtter   Synes jeg har kigget i mange discountbutikker, men det meste honning er udenfor EU. Jeg har god erfaring med honning til halsbetændelse og sår. Min kone mener det er godt for hendes uren hud, og vil naturligvis have det øko:) Manuka honning skulle være ekstra godt og indeholde noget MGO der kan bekæmpe bakterier, men det vil jeg alligevel ikke betale for   

Hvis nogen har kendskab til hvor man kan købe dansk økologisk honning, så smid gerne et svar. Det nemmeste vil jo være hvis det blev solgt i en dagligvarebutik. 

Ha en fortsat god dag - og lad os håbe der snart kommer noget sommervejr (20 grader, blå himmel og ingen vind).


Jonas, fysioterapeut
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en kollega som selv laver det på hobby niveau. I glas som du efterspørger. Han er medlem af dansk biavler forening. 

Nu er det ikke helt tid til at slynge endnu, men du kan smide mig en PM hvis du er interesseret, så kan jeg købe noget når tid er. Og evt sende det. Bierne bor i kongens Lyngby. 


Elektronikteknikeren

Der er meget skrappe regler i Danmark angående produktion af økologisk Honning, som gør det næste umuligt at producere, da der ikke findes mange steder hvor bigårde kan placeres, så bierne ikke kan nå konventionelle områder. 

Reglerne er vist ved at blive lempet. 

Der er bede at køber lokal dansk honning end økologisk udenlandsk. Find en lokal biavler der driver “grøn” biavl, uden pesticider. 👍🏼 

Du kan finde lokale biavlere her: www.vi-elsker-honning.dk


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Som skrevet så findes økologisk næsten ikke i DK. Bierne flyver ud i en radius på 3 km for at finde nektar, og man kan ikke lave en cirkel i DK  på 3 km radius hvor man med sikkerhed kan sige at ingen landmand eller havejer bruger handelsgødning eller sprøjtemidler.

Det eneste man tilnærmelses vis kan påstå er økologisk er lynghonning. 

Den lempelse der kommer undtager selve nektaren og så drejer det sig om måden honningen behandles på bagefter. Det skal bl.a. røres 2-3 gange daglig  i et par uger så krystalliseringen ophører og man får en dejlig lind honning. 

Det som man ellers mener har helbredende virkninger er propolis. Det er det stof som bierne tætner deres bo med, så det sidder rundt i kanten når man åbner stadet. 

Hvis ikke du lige sidder i aftensmaden med en honningmad kan jeg da godt fortælle at bierne bærer nektaren hjem i honning maven, og at det flyttes adskillige gange rundt i stadet for at det skal indtørres til stabil fugtighed. Propolissen består af voks blandet med deres afføring, men det bliver det jo ikke ringere af.  Det er det der er årsag til stoffets anti inflammatoriske evner.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Propolis er hovedsageligt harpiks, jeg har aldrig hørt at bier bruger deres afføring til noget. De skider udenfor bistadet, gerne på Hvidt vasketøj eller bilen.. :-) 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce

Økologisk honning fra lande udenfor EU skal overholde samme krav som dansk, for at kunne mærkes som økologisk.

Og ja, det er ærgerligt at der ikke er ret meget plads til vores danske bier, men den intensive landbrugstradition og vores forholdsvise tætte bosættelse bærer primært skylden

Tusind tak for alle jeres svar. Var ikke klar over at der fandtes en portal for honning sælgere. Kan forstår at det nok bliver svært at finde noget økologisk dansk honning, men nu ved jeg da hvem der forhandler det. Lad os håbe at bierne får det nemmere, og at der sker en omlægning i landbrug til mere økologi, så vi kan blive fri for alt det gift. Igen tak for jeres feedback. God sommer!   


Jonas, fysioterapeut

I vores Superbrugs (Gråsten) har de en hylde med lokalt "dyrket" honning.
Han laver en fremragende honning og sågar nogle specialiteter hvor han feks blander kakao eller ingefær i honningen, og har også "fine" glas med feks hassel eller valnødder(også lokalt dyrkede) i flydende honning. Det hele sælges i "rigtige" glas og koster et sted i mellem 40-60 kr, for et enkelt glas.

Det er ikke økologisk af åbenlyse årsager, men det smager vidunderligt    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du må selv til at holde bier. Det kan sagtens lade sig gøre i f.eks. villahaver. Bor du i lejlighed så må du finde andre steder. Der blev f.eks. beskrevet at der var bistader oppe på Notre Dame katedralen da den brændte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ikke helt billigt at starte op med honningbier. Men så kan man jo gøre som ind til for små 150 år siden - nemlig med halmkuber.   

Her en fortælling fra den tid: http://www.herninghistorie.dk/biavl/ 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis