Købe dansk honning

Er det virkelig ikke muligt at købe noget godt dansk honning fx fra en gårdbutik - helst økologisk. Gerne honning i glas som i gamle dage, og ikke de irriterende bløde plastik bøtter   Synes jeg har kigget i mange discountbutikker, men det meste honning er udenfor EU. Jeg har god erfaring med honning til halsbetændelse og sår. Min kone mener det er godt for hendes uren hud, og vil naturligvis have det øko:) Manuka honning skulle være ekstra godt og indeholde noget MGO der kan bekæmpe bakterier, men det vil jeg alligevel ikke betale for   

Hvis nogen har kendskab til hvor man kan købe dansk økologisk honning, så smid gerne et svar. Det nemmeste vil jo være hvis det blev solgt i en dagligvarebutik. 

Ha en fortsat god dag - og lad os håbe der snart kommer noget sommervejr (20 grader, blå himmel og ingen vind).


Jonas, fysioterapeut
Er det virkelig ikke muligt at købe noget godt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nu ikke stader og rammer der er det dyreste. Men skal man have alt udstyret incl honning slynge så løber det op. Man bør nok melde sig til et kursus i den lokale biavler forening, så kan man der møde ligesindede, og eventuelt være fælles om visse maskiner. 

Der skal også være viden om en del regler og sygdomsbekæmpelse. Især omkring den snylter der hedder veroa miden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Da jeg startede med biavl brugte jeg næsten 30.000kr de første på år på udstyr. Men derfra er det jo en god rentabel hobby. Og ikke mindst vildt spændende... 

Men ja, det er en rigtig god ide at starte med er begynderkursus. Vil man starte billigt kan man bygge et simpelt bistade og fange en sværm. Så er man da igang. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Da jeg i starten af 80-erne fik bier, var jeg "i lære" hos en lokal biavler - det var guld værd.   

For at holde omkostningerne nede, byggede jeg selv mine 2 første trugstader, resten af udstyret blev købt brugt, og som Jesper er inde på var mine første bifamilier osse indfanget sværme. Men for pokker de første bier jeg havde var godt nok nogle arrige bæster, til gengæld kunne de lave honning.

Ps. Idag synes jeg aldrig man ser en (vild) bisværm. ???  

Pps. Nyslynget honning på et stykke franskbrød = mums   dog er min favorit - lynghonning. 


Da jeg stod på Danmarks Biavlerforenings Sværmhenter liste, blev jeg ofte ringet op i sværm sæsonen. Så er er stadig bi sværme at hente. 

Men der er nok ikke så mange som tidligere, da dronningerne bliver avlet til at være mindre sværmlystne. Og så findes der nok ikke mange "vilde" bi familier derude, da varroamiden gør at bierne har svært ved at overleve på egen hånd, ude en biavler til at reducere midetrykket. 

Jeg kan ikke fordrage lynghonning, men elsker raps/forårshonning. Sådan man jo så forskellige... :-) 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Citat: Jeg kan ikke fordrage lynghonning, men elsker raps/forårshonning 

Ja der er forskel på smag, Den hårde hvide raps honning er efter min mening ikke meget værd, medens den blandede sommerhonning smager så " bierne summer" Du har ret i at lynghonning kan være for stærk. 

Vi har her i området en stor honning central, hvor en af mine tidligere lærlinge var som arbejdsdreng. Han kunne ikke forstå hvorfor der skulle stå madkulør i det rum som man slyngede i. Sådan er der jo så meget.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det med madkulør kræver vist en uddybning.   Er vi inde på noget med farvet honning ? 

..for jeg ved da at der må ikke tilsættes fødevareingredienser, herunder tilsætningsstoffer eller vand. Der må desuden ikke laves om på honningens naturlige sammensætning, ved eksempelvis at fjerne naturlige bestanddele - ifølge reglerne i den danske honningbekendtgørelse og i det europæiske honningdirektiv.

Dansk honning er godt at spise, men er det også godt til håret? Min datter er igang med noget hårpleje af en eller anden form, og hun har læst, at honning skulle være godt i denne artikel. Er der nogen der har erfaring med det? Man støtter jo helst dansk, hvis man kan, og er der ingen forskel, kan jeg ligeså godt købe dansk honning til hende.

Den med håret har jeg aldrig hørt, og lige der tror jeg nok at jeg ville bruge det billigste. 

Frank Chr. Undskyld Jeg har ikke fået uddybet historien om madkulør. Jeg ved godt det ikke er lovlig ´men de kunne " lave lynghonning " selv på de år hvor lyngen ikke blomstrer. Så-ee måske lidt kreativ snyd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg var vist lidt for hurtigt med at sige man aldrig så en sværm mere. For en måned siden var der her i nabokvarteret en sværm, den første jeg har set i mands minde - og den var dæleme stor.  

Ps. Gad vide hvor meget honning der reelt er i honning-shampoo, eller er produkterne bare tilsat honningduft? 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis