Bosch CW400 styreenhed

HJÆLP!

Jeg har fået et nyt Bosch 5000 14/6 fyr plus en CW400 styreenhed. I mit gamle Beretta system, havde jeg en tilsvarende styreenhed, som regulerede fremløbstemp. efter udetemp., og rumtemp. efter den rumføler der sad i styreenheden (jeg har ingen termostatventiler på radiatorer). Den nye meget fine Bosch styreenhed, kan tilsyneladende ikke det samme. Hvis den skal fungere som rumføler skal udeføleren pilles fra (ref. Bosch), hvilket vil sige ingen automatisk fremløbsregulering. Bosch siger at sådan er det, men det har jeg meget svært ved at forlige mig med. 

Er der nogen her der har erfaring med en sådan styreenhed. Kan det virkelig passe, at den ikke på samme tid kan regulere fremløbstemp. og holde brænder på "vågeblus" når indstillet temperatur er nået i den indbyggede rumføler (hænger i stuen) ? Lige nu kan jeg ikke få stuetemperaturen ned under 23,5 grader, selvom den ønskede rumtemp. står til 20 grader.

En anden "mærkelig" ting er, at hvis jeg på styreenheden vælger manuel drift, og sætter den ønskede temp. på FRA, så kører brænderen lystigt videre. Det samme gælder hvis jeg sætter den i Auto, men med den ønskede temp. på værdi FRA. Når disse indstillinger er sat, får jeg denne melding på display'et "Opvarmning fra", men brænderen kører lystigt videre og der er ca. 40 grader i fremløb (13 grader udenfor).

Er der nogen der kan hjælpe ?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både din kedel og CW 400 indeholder en klimastyring, og den i kedlen skal være slået fra.

Ring til Bosch i Ballerup og bed dem guide dig med indstilling af kedlen. Eller få installatøren til at lave arbejdet færdigt.

Mht. CW 400 kan den alt hvad du ønsker og meget mere; men det er lidt “langhåret” at indstille den. Så igen er Bosch support nok det bedste valg. Det virkede i hvert fald for mig for 2 år siden.

I øvrigt: På din vejledning til CW 400 er der en versions dato ( forsiden med småt) hvad er den ?


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Versionen er 2017/05. Jeg har ændret indstilling for pumpe på selve fyret til kun at køre ved behov. Pr. default står den til at køre hver gang brænderen kører. Umiddelbart ser det ud til at have effekt. Nu ser det ud som om den ønskede rumtemperatur holdes.

Jeg holder øje med temp. i referancerummet hen over de næste dage for at se om jeg skulle have fået ramt den rigtige indstilling.

Der kommer en opdatering her om nogle dage

Nu her 4 dage efter den sidste ændring af pumpeindstillingen, ser det ud som om systemet virker, altså under de vejrforhold vi har nu. Guderne må vide om det også fungerer, når fyret bliver sat på prøve til vinter :-)

Jeg undrer mig dog over nogle ting:

1. Fremløbstemperaturen burde følge udetemperaturen, men det gør den ikke. Ved udetemp. på 10 grader, er fremløbstemp. de 50 grader jeg har sat til max., selvom den burde være ca. 35 grader.

2. Når jeg sætter cw400 til manuel og temp. FRA (cw400 melder opvarmning fra), så kører opvarmningen lystigt videre. Eneste måde at sætte den til sommer kørsel (ingen opvarmning), er at dreje pot.meteret på kedlen helt ned. Umiddelbart burde pot.metrene på selve fyret være ude af drift, når der sidder en anden styreenhed på.

3. Menu1 (7d) (ekstern fremløb temperaturføler) står på 0 og Menu1 (w1) (vejrkompenserende regulering med linier opvarmningskilder) står på 1. Er dette de rigtige indstillinger når der sidder en cw400 styring på ?. Hvilken indstilling skal man sætte, når man vil koble den indbyggede klimastyringen fra ?

Fik lige 2 minuter jlund6, du ved hvorfor, og din  "Menu1 (w1) (vejrkompenserende regulering med linier opvarmningskilder) står på 1. " prøv at ændre den til 0. Tror det er den der driller.


Mvh.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Der kommer en tekniker fra Bosch i morgen og gennemgår hele systemet. Jeg undlader at ændre w1 og ser hvad han siger til det. Jeg vender tilbage her, og skriver hvilke settings det ender op med.

Annonce

Det lyder som en fornuftig løsning. Egentlig mærkeligt at der ikke er en Wifi opkobling i sådan en kedel/klimastyring, det ville gøre det lidt nemmere. Men det kommer nok i næste udgave.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Nu har Bosch teknikeren været her, og eneste ændring han lavede, var at sætte Menu1 (w1) til 0 som El-Mek67 foreslår. Vi blev enige om, at jeg ville observere hen over den næste uge, for at se hvilken effekt denne ændring giver.

Nedenstående spørgsmål kunne han ikke give en fornuftig forklaring på:

1. Fremløbstemperaturen burde følge udetemperaturen, men det gør den ikke. Ved udetemp. på 10 grader, er fremløbstemp. de 50 grader jeg har sat til max., selvom den burde være ca. 35 grader.

2. Når jeg sætter cw400 til manuel og temp. FRA (cw400 melder opvarmning fra), så kører opvarmningen lystigt videre. Eneste måde at sætte den til sommer kørsel (ingen opvarmning), er at dreje pot.meteret på kedlen helt ned. Umiddelbart burde pot.metrene på selve fyret være ude af drift, når der sidder en anden styreenhed på. 

Der er tilsyneladende ikke nogen hos Bosch her i landet, der helt har styr på den konfiguration jeg ønsker (Vejr kompensering med styring fra rumføler (enten on/off eller moduleret)). Jeg har ikke termostatventiler på mine radiatorer.

Jeg kan konstatere, at fremløbet tilsyneladende ikke er moduleret efter udetemperatur. Der køres frem med de 55 grader jeg har sat som max., selvom det er over 10 grader udenfor. 

Er der nogen herinde der har erfaring med den opsætning jeg ønsker, klimastyring, moduleret og styret af den indbyggede rumføler i CW400 enheden ?

For god ordens skyld, skal det lige siges, at Bosch gasservice stort set aldrig (eller aldrig) laver denne opsætning, så det er fair hvis settings ikke ligger på rygraden hos dem.

Korrektion til mine tidligere indlæg. Efter at w1 blev sat til 0, fungerer frakobling af varme fra cw400. Eneste udestående er at fremløbstemp. ikke automatisk ændrer sig efter udetemperatur. Der køres frem med den max. temp jeg har sat, p.t. 65 grader.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis