Fugt under fuger i brusekabine

Hej.
Jeg har købt et hus, der er delvist nyt, og nyrenoveret tilbage i 2012.
Huset er spækket med travertin klinker, og alt er flot, undtaget det ene badeværelse.
Vi begynder at gøre fuger og klinker rene, da vi opdager følgende:
1 sted har den tidligere ejer ikke fuget imellem klinkerne (ca 4 cm).
Flere steder omkring risten slipper silikonen.
Da silikonen var meget grim og sort, besluttede jeg mig for at hive dem ud, og erstatte dem.
Her finder jeg så at silikonen er fugtig på bagsiden, nogle steder er silikonen lidt sort fra skimmel, og jeg kan se hvad jeg antager er fliseklæb i bunden af fugerne er lidt fugtigt og smuldrer let (Minder om fugtig gasbeton i konsistens).

Hvad skal jeg lige gøre her?
Jeg kan hive alle fuger ud, lade det tørre ud i et par uger med god gulvvarme på, og derefter sætte nye fuger i.
Jeg kan også hive klinkerne op og undersøge skaden, eventuelt få det tørret ud på den måde også.

Hvad er jeres anbefaling?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det logisk, at der er vådt under fugen, når den har sluppet. Jeg ville pille alle elastiske fuger op og tørre gulvet grundigt igennem og fuge om. 


 

uldal skrev den 06-05-2019 14:00:35

Det logisk, at der er vådt under fugen, når den har sluppet. Jeg ville pille alle elastiske fuger op og tørre gulvet grundigt igennem og fuge om. 

Super tak!
Jeg er helt grøn på det område nemlig, men det var også min egen tanke. 

Du kan jo accelerere tørringen op med en varmepistol eller konens hårtørrer.


 

Det tørrer nu hurtigt med gulvvarme. 

Fuger er dog aldrig tætte, og et bad der er i brug dagligt vil have fugt under fliserne.

Det er den underliggende membran der udgør den egentlige vandtætning. 

Hvordan ser afkløbsskål og ramme ud? Der er ofte problemer her, hvor vand trænger ind under fliserne hvis det er konstrueret forkert. 


Elektronikteknikeren

Hvad med ejerskifteforsikringen? - hvis den skal dække noget, skal du jo ikke begynde at rykke noget fra hinanden, inden de har set på det

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gregeren skrev den 06-05-2019 16:40:04

Det tørrer nu hurtigt med gulvvarme. 

Fuger er dog aldrig tætte, og et bad der er i brug dagligt vil have fugt under fliserne.

Det er den underliggende membran der udgør den egentlige vandtætning. 

Hvordan ser afkløbsskål og ramme ud? Der er ofte problemer her, hvor vand trænger ind under fliserne hvis det er konstrueret forkert. 

Okay det var rart at vide. Det ser faktisk okay ud, det ligner at membranen er malet over den yderste læbe af unidrain. Tror Faktisk ikke det er så slemt igen efter at have kigget nærmere med god lys her idag. Det ligner blot at det er fliseklæben som er lidt fugtig i nærheden af fugerne. 

Natur skrev den 06-05-2019 18:51:25

Hvad med ejerskifteforsikringen? - hvis den skal dække noget, skal du jo ikke begynde at rykke noget fra hinanden, inden de har set på det

Vi har ikke ejerskifte på huset.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også