Opbevaring af oventørt brænde

Hejsa.

Vi skal til at have opsat et brændeskur, men vi er meget i tvivl om hvordan det skal være. Skuret skal kun bruges til træ der er oventørt, og derfor skal vi ikke bruge skuret/overdækningen til at tørre brændet med.

Skal skuret være helt lukket, eller skal der stadigvæk kunne komme masser af luft ind? Jeg kan se mange bruger sådan et skur, eller dette skur hvor bagvæggen står op af en mur. Men hvis regnen står direkte ind forfra bliver alt det tørre træ jo vådt igen. Derfor er det vel ikke en mulighed?

Skal man have et helt lukket skur - eller risikerer man så træet for overflade svamp? Vi har ikke en garage eller overdækket tag det kan stå under.

Hvad vil i anbefale?

Hejsa. Vi skal til at have opsat et brændeskur... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
må man ikke tæmde op
med fxx mækekartoner og grankogler ?
Det var også mest ronisk ment at jeg ville fyre med afaløb-rør i platisk.

Nu bor jeg i en lejlighed så har slet ikke det "probelm".

Jeg fik bare en mani engang med at alt der KAN grændes SKAL brændes - alttså lokal, og ikke på forbrden kommunale forrændings-whatever via genbrugspladsen ;)

ZigZag: Hvorfor ikke også bruge brændeovnen som hjemmekrematorium?   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr. skrev den 04-09-2021 09:00:51

ZigZag næsten alt det brændbart du foreslår at proppe i et brændefyr, ved du jo godt man ikke må fyre med. I princippet heller ikke træpaller (selv om de kan være fine til optændingspinde m.m.) . 
paller fra hvidevarer som komfurer/køleskabe bliver leveret på er rent lyst træ og kan ikke sammenlignes med eu paller som er behandlet og som ikke skal i ovnen

 

Annonce
jetdirect skrev den 28-01-2022 13:05:34

paller fra hvidevarer som komfurer/køleskabe bliver leveret på er rent lyst træ og kan ikke sammenlignes med eu paller som er behandlet og som ikke skal i ovnen

 

 Muligvis, men uanset hvad er alle former for palletræ omfattet af forordningen, man må ikke fyre med det.   

Frank: Siden hvornår er du begyndt at rette ind efter hvad djøferne i deres syge hjerner hallucinerer?     
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er nærmest morsom læsning. Man må ikke brænde en engangspalle af. MEN, den må gerne adskilles for at reparere andre engangspaller - i sig selv et modstridende argument...

@Rantzau, din bar og alt andet ølgear er jo decideret ulovligt og sundhedsskadeligt da det vist er lavet af palletræ... :-)
Silas: Pyt! - jeg har alligevel ingen ambitioner om at blive det sundeste lig på kirkegården når den tid kommer.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 28-01-2022 17:53:32

Frank: Siden hvornår er du begyndt at rette ind efter hvad djøferne i deres syge hjerner hallucinerer?     

Ærgerligt når man føler sig så underlegen at argumentationen bliver udokumenteret og personlig. 

Selv om du måske prøver at dække dig under sarkasme.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis