Undertag mørnet erfaring søges.

Kære GDS'er

Jeg mangler lidt erfaring, min kæreste og jeg flyttede ind i vores hus for snart 4 år siden. Et halvt år efter overtagelsen, går jeg på loftet (Altså den del uden gangbro) og konstaterer til min store ærgelse, at undertaget er mørnet. Forsikringen (ejerskifte), siger at det selvfølgelig er synd, men at det er fra den gang hvor undertag ikke holdte så længe som selve taget. De oplyser dog at jeg ikke skal være bekymret, men derimod sikre at der ikke ligger fygesne om vinteren på loftet. Da betontagsten som udgangspunkt holder vand og vejr tilbage.

Jeg har så søgt og søgt på nettet efter løsninger og muligheder. Jeg faldt over firmaer som udføre understrygninger til huse. Det skal siges at det oprindelige hus BETONTAGSTEN er fra 75 (med klassisk understrygning) og tilbygningen (som er den med problemer) er fra 89. Jeg har læst alle jeres tråde herinde, hvor der flere gange bliver henvist til at man skal tage det roligt. Da tagsten som udgangspunkt er tætte, dog ikke mod fygesne. Jeg har ligeledes haft tømre ude, som siger jeg skal tage det roligt, men det er nemt når det ikke er hans hus! :). Jeg har fået tilbud på understrygning af tilbygningen 46 kvm tagareal. 18000,-

Mit spørgsmål: Vi har på ingen økonomisk mulighed for at skifte taget før om 6-8 år. Der er på de snart fire år vi har boet der, ikke kommet vand ind. Jeg har lappet de steder det er muligt at lappe, mit spørgsmål er: Bør jeg være i alarmberedskab over dette?.. (Det er omkring 2-4 tagspær fag, hvor undertaget er mørnet. resten er nogenlunde pænt. Kan vi vente 6-8 år med at skifte taget?. Hvis bare vi tjekker for fygesne og utætheder et par gange om året?.

Bedste Hilsner
Den urolige.



2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er der jo ikke kommet vand ind, så ville jeg også tage det roligt.

Fygesne kan være et problem, men afhænger en del af hvordan huset ligger.

Men op på loftet og kik, hvergang der har været snestorm, og få fjernet evt fygesne.


Vi prøver igen, i morgen --

Selv eternit tagplader kan ofte ikke holde fygesne ude. Men en lille dynge giver ikke problemer hvis der blot er ok udluftning i loftsrummet. 

Uden at kende taget som sådan ( undtaget det billede du har sat ind) ville jeg lade det ligge de næste 20 - 30 år


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis