Kan terassedør repareres?

Hej forum!

Jeg har brug for hjælp her, vi har et parcelhus fra ‘72 med en hæve/skyde terassedør af den slags hvor håndtaget påvirker en pal i bunden af døren, som skubber døren op på glideskinnen. Tror at døren må være den oprindelige.

Efter en ungdomsfest i går virker åbningsmekanismen ikke længere.

Palen i bunden af døren kommer ikke længere ud når håndtaget aktiveres, og der er ikke modstand når håndtaget aktiveres.

Jeg har ikke supermeget lyst til at skifte en terassedør eller dørparti på grund af dette, så jeg vil gerne høre her om der er nogen der har erfaring med at reparere sådan en dør? Kan man selv gøre det eller skal der en låsesmed på, eller er det en ny dør/et nyt dørparti?

Håber nogen har været der før mig og at der er en måde at reparere dørens åbningsmekanisme...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De hæveskydedøre jeg kender fra den gang var det en stålpind som skød ud ved håndtaget som så skubbede døren så meget at den kom op på skinnen og fri af kilen for oven. Men der er flere systemer. Det sansynlige er at håndtaget har mistet forbindelsen til dreje tappen. Kan du skrue håndtaget af uden at åbne døren? Her er noget fra en Rationeldør, men jeg tror din er ældre. Kan du ikke indsætte et par billeder?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vedhæftede filer:

Det er den nederste ‘pal’ markeret med rød cirkel der ikke kommer ud når håndtaget aktiveres

Men når du kan ta billeder af den, kan døren jo åbnes. Der er ikke andet for end at skille og skrue det fra hinanden og se hvad der er inden i. Døren trænger nok til en hovedrengøring så den kan komme til at glide lettere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak, det er jo fordi den ikke kan tvinges op, men som nævnt er pal-mekanismen i stykker, så håndtaget virker ikke til andet end at trække i nu.
Jeg skiller selvfølgelig ad når jeg kommer hjem, men er også interesseret i at vide hvem der kan hjælpe med sådan en mekanisme, er det en låsesmed eller?

(Det er ikke skidt der er årsagen her, døren kører på glideskinnen som den skal)

Hvis du ikke fikser det selv skal du enten have fat i en låsesmed eller en tømrer. Det afhænger både af hvad der er galt og hvilken erfaring håndværkeren har. 

Prøv at starte med en låsesmed 


Ask

Tak

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis