Vand tilslutning i bygge periode

Hej 

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til følgende

1. Vi er en familie på 4 der er igang med at bygge hus. Vi bor på grunden i en campingvogn og skal derfor også bruge bla. Vand. Ca 6 mdr. Altså inden frost går vi ud fra ud fra løsningen.

2. Vi har se billede vand. Derfra skal vi bruge vand til vires bad/toilet vogn, hvor der er el varmebehovet. altså konstant vand tilslutning. Ligger ca 15 meter fra vand/billede. Samt vand til vaskemaskine, som er i fortelt ca 15 meter os.  Det er de 2 behov for vand. 

3. Hvad vil i vælge at gøre. Pex rør, evt en stærk vandslange eller noget helt 3.? Vi har behov for en forgrening fra start da der os skal være seperat byggevand. Gerne en præcis opskrift på fittings, rør samt hvordan det kunne maves ville være helt super. 

Evt andet jeg ikke har taget højde for..?


Mvh nybygger familie 


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville få lagt nogle vandrør ud. Du kan ikke undgå at nogen kører over forbindelsen af og til. Og så lækker det.


 

PEX rør ville være det bedste, så kan det tåle trykket. Men få da lige den VVS'er, der skal lave din vandinstallation, til at lave din midlertidige installation. Når du spørger om, hvilke materialer, der skal bruges, går jeg ud fra, at du ikke er håndværker. Ud fra egen erfaring skal du bruge din tid på at bygge hus og ikke lave midlertidige VVS arbejde.


fase

Der er ingen tvivl om at jeg ville bruge almindelig haveslange.

Der er mange stumper i det her så det er umulig at sige præcis hvad der skal bruges. Det kommer også an på hvad i har i forvejen. Men der skal under alle omstændigheder bruges noget pakgarn og salve.  

Du skal have røret fra måleren fordelt til 2 vandhaner. Så der skal bruges et T stykke og 2 vandhaner. Mon ikke det er 3/4 " rør der kommer fra måleren. så du skal have 1/2 - 3/4" nippelmuffe Således at muffe enden er 3/4" så kommer der T stykke i 1/2 " og 2 stk 1/2 "vandhaner med 3/4 " gevind på udløb. 

Der på skrues en 3/4 " slange nippel eller Gardena havesystem og trækker så 3/4 " haveslange til vaskemaskinen. 

Her afsluttes ligeledes med et 3/4 "  T stykke. Bruger i Gardena kan det komme i T stykke med en kobling med udvendig gevind. 

Til vaskemaskine skal der bruges et lille stykke 3/4" nippelrør for at maskinen kan kobles til. 

Over til campingvogn og toilet vogn skal der så bruges en hane og igen et stykke slange,

Hvis camping vognens vandsystem kan klare det fulde vandværks tryk. så er det bare at tilslutte med en slange. Kan det ikke klare trykket men har egen pumpe system så skal der monteres en trykreduktions ventil.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der må ALDRIG bruges haveslange hvis det skal stå med tryk på konstant, hvad jeg tror er meningen.

Og haveslange må ALDRIG anvendes til drikkevand.

Jeg ville få det lavet i PEL (er det ikke det de sorte hedder?). Det er trods alt noget der skal fungere i et halvt år og ikke bare en weekend.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg ville lave det i pex rør i rør som bliver lagt i en kanal af brædder eller ført flere meter op i luften hen til vognen. 

Der kan let bankes en pæl i jorden hvor der sættes en udendørs hane på som forsynes af et pex tee. 

Alternativt tager det heller ikke mange øjeblikke at presse nogle rustfri rør sammen, men de koster lidt mere end de få hundrede kroner pexen koster. 


Elektronikteknikeren

Med 6 måneder, og måske trækker det lidt ud, kan du jo risikere at rende ind i frostvejr.

Så var det mig ville jeg få en Pel slange gravet ned bare 30-40 cm ned, så får du den heller ikke kørt flad, så den bliver utæt, lad den komme op i forteltet ved vaskemaskinen, og fordel derfra.

Kommer el fra samme sted, så få et kabel gravet ned også...

(evt en slange til kloak også)


Vi prøver igen, i morgen --

Har du tænkt dig at tilslutte vandet til den tilslutning på billedet? Er den tilslutning ik lavet i betonen? 


Mvh. Christian M
 

Jeg vil helt klart anbefale at grave vandslangen ned som Jens skriver. Mest for at få kold vand hen til campingvognen. Omvendt kunne en rulle PEL slange lagt op på f.eks. campingvognens tag bruges til opvarmning af vand til bad.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis