Blæser-problemer Fiat Grande Punto

Jeg har lige skiftet stik og blæser-modstand i min Fiat Grande Punto med AC. De var smeltet, hvilket åbenbart er almidenligt på denne model. Blæseren har ikke virket noget tid. Nu kører motoren igen (det lyder i hvert fald sådan) på alle trin, men der kommer ikke noget luft ud nogen steder. Hvad pokker kan der være galt. Kan det bare være filtrene, der er stoppet fordi den ikke har kørt i ca. 8 mdr? Nogen gode bud?

Jeg har lige skiftet stik og blæser-modstand i min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

3 ting kan få modstandene til at brænde sammen, her er fra VW verdenen.

1. Ælde af modstanden.
2. På VW sidder modstanden og køles af airflowet, hvis der er eks. blade. i filteret så er der intet flow og modstanden brænder sammen.
3 Motor er slidt, den tager for meget strøm, lejer har for meget modstand. Den virker som regel på øverste trin, da der her ikke er modstand imellem.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ok. Men der kom luft ud af systemet før modstanden brændte af. Fatter ikke hvorfor der ikke gør det mere.

Har nu skiftet selve blæseren (oprindeligt skiftede jeg bare "modstanden"). Samme resultat - blæseren kører, men ingen luft. Så pillede jeg blæseren ud, og det ser ud til at blæseren kører den forkerte vej. Der er en pil på rotoren, og den kører i hvert fald modsat af denne pil. Meget mærkeligt. Har slet ikke skiftet stikket til selve blæseren (til venstre på billedet), og for de stik jeg har skiftet har jeg kun sat ledninger med samme farve sammen. Skiftet 1 stik ad gangen.

Ja, hjulet sidder rigtigt. 

Er det en ny motor? 


 

Først skiftede jeg bare blæsermodstanden (dimsen til højre på billedet). Egentlig er det ikke en modstand, men en styreenhed, da den er elektronisk styret. Så kørte motoren, men der kom ikke noget luft ud. Så skiftede jeg motoren også, med samme resultat. Som tidligere nævnt, så har jeg slet ikke skiftet stikket på motoren, og det kan kun vende 1 vej. Jeg har skiftet 2 af stikkene til styreenheden, da de var smeltet. Har fulgt farvekoden på ledningerne. Selv om jeg skulle have byttet om på ledningerne, så burde det vel ikke kunne få motoren til at køre den forkerte vej, da der ikke er rodet med strømstikket til selve motoren. Selve rotoren var monteret, så den kan jeg ikke have vendt forkert. I øvrigt kan den kun vende 1 vej. Det kan være at den ikke skal køre den vej som pilen angiver, meeeeen det ville være lidt mærkeligt:-)

Hvis ikke motoren reduceres med modstande, må det være via. frekvens el. viklinger. 

Ved du præcist, hvad den styreenhed gør?? - har du mulighed for at måle faser og spænding, på indgang i motor. 


 

Hvis din Punto er samme som på video, er det indstikket der kaldes block resistor - det sidder i blæserkanal ( for køling ) - læg mærke til stikforbindelserne er til kokset og skal renses...

https://www.youtube.com/watch?v=9rkNCNaL8F0


 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis