Havetraktor vil ikke starte

Hej,

Nogen der kan hjælpe med lidt fejlfinding på en havetraktor, der ikke vil starte efter vinteren? 

Når nøgle drejes sker der intet. Kan startes med startkabler direkte fra batteri til starter, så starter er OK.

- Batteri opladet og OK.

- Der er strøm fra batteri og til første pol på startrelæ. Men når man kortslutter relæ (pol fra batteri til pol til starter) sker der intet. Hvis man sætter strøm direkte til Polen på relæ, som går videre til stsrter, kommer der strøm til starter, så forbindelse mellem starter og relæ er OK.

- Når nøgle drejes falder spænding på orange ledning til 1,x V. Når nøgle ikke drejes er der 12v. Så kontakt på nøgle virker.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror at der er en dårlig forbindelse. Prøv at afmontere ledningerne på startrelæets indgangsside og rens kabelsko (stålbørste og fint smergellærred). Husk at afmontere stelkabel på batteri før du går igang.

Du skal være varsom når du løsner møtrikken på startrelæet, det holder ikke til alverden. Du kan holde "kontra" på møtrikken under kabelskoen.

Hvis man vil "kortslutte" et startrelæ, så laver man en forbindelse direkte mellem de to store poler på startrelæet.


Søren O

Er du sikker på der er strøm nok på dit batteri ?

Hvis der ikke sker noget når du kortslutter de to tykke kabler på relæet, tyder det på defekt batteri, eller dårlige forbindelser, evt stell forbindelse.



Vi prøver igen, i morgen --

Hej Søren. Det er prøvet. Jeg har skruet ledninger af vøbegge de store poler og renset. Relæet blev skiftet sidste efterår til et nyt. Både ledninger og sko på relæ er blankt kobber. Holder jeg en prøvelampe på stel og relæets indgangside, så får jeg lys - jeg kan også måle 12v. Men når jeg prøver at kortslutte de to poler sker der blot intet.

Hej Jens,

Jeg kan starte den ved at lave direkte forbindelse mellem pluspolen på batteriet og starteren. Så batteri og spænding er OK.

Når jeg tager en prøvelampe og kobler den til et vilkårligt sted på motoren (stel) og holder spidsen ind på tilgangssiden på relæet (den venstre pol med der rykke kabel), så lyser den. Jeg kan også måler 12v på den. Så er stel vel i orden?

Så tjek de to tykke røde kablers forbindelser, adskil og rens, og spænd dem godt til.

Det samme med - kablet fra batteriet, som sikkert er skruet fast på selve motoren.

Du kan ikke altid regne med prøvelampen, hvis der er en dårlig forbindelse.




Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Begge tykke røde ledninger og sko på relæ er blanke kobberfarvede - har været taget af og renset.

Kabel fra relæ til starter har været taget af og renset.

Jeg kan prøve at rense kabel, der sidder på plus på batteriet og får til relæet, men i relæ-enden er det fint og rent, så skulle det være på batterisiden, den er gal (hvilket dog ville undre mig, da de fik let med en stålbørste inden de blev sat på - men jeg prøver). Men burde jeg så kunne måle 12v på relæet hvis det var galt her?


Husk også at tjekke minus kablet fra batteri til stell (måske det har forbindelse til stell flere steder, især forbindelsen til motoren er vigtig.

Hvis du har et startkabel, så prøv at sæt det fra minus på batteri, og direkte på starterens stell, afløser det problemet ved du hvor du skal lede.

Tjek også lige om starteren er spændt fast...


Vi prøver igen, i morgen --

Fra batteri stel går der et kabel, der er skruet til havetraktoren karosseri. Der er eneste forbindelse fra batteri stel.

Jeg kan starte ved at sætte startkabel direkte fra batteri pluspol til starter - uden også at sætte startkabel fra batteri stel til starter stel. Når det virker, så må stel til hele maskinen vel også være OK?

Ja så lyder det jo til fejlen ligger på plussiden...

Kik efter brud på kablet..

Prøv at tag et startkabel fra plus på batteri, og op til indgangssiden på startrelæet. virker det så når du drejer nøglen er det her fejlen er.

Virker det stadig ikke så sæt startkablet på plus udgangen på startrelæ og til starter og prøv om det så virker,  på den måde får du tjekket plusforbindelserne igennem.

Måske der er et træthedsbrud i et af kablerne så isoleringen stadig er intakt...



Vi prøver igen, i morgen --

Jens,

Jeg prøvede at sætte startkabel fra batteriets pluspol og direkte til indgangssiden på startrelæ - og så virkede det. Kunne ved nærmere eftersyn se, at der var lidt ir på kabelskoen, der gik til pluspol på batteri. Så efter en gang sandpapir virkede det igen - tak for hjælpen!

Så har jeg samtidig lært, at man ikke kan bruge en prøvelampe til særlig meget, for den lyste jo og indikerede, at der var forbindelse - ligesom jeg også kunne måle 12v med multimeter. Men en dårlig forbindelse er åbenbart ikke ensbetydende med ingen forbindelse.

Ville man på anden vis have kunne finde fejlen ved at måle?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis