Kommunen er ude efter min vandboring

Syddjurs kommune har besluttet at private vandboringer ikke må etableres,udbedres, ændres etc. fra midten af denne måned.

Min vandboring ligner noget der er ældgammelt, det er et gammelt rustent rør med en diameter på ca. 15 cm der går ned i jorden.

Kan jeg få skiftet pumpen for et beløb der er til at betale sig fra? - og forhåbentlig forlænge vandboringens levetid?


 

Syddjurs kommune har besluttet at private... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil ikke skifte den, men kommunens frist udløber om 10 dage, jeg overvejede derfor om pumpen skulle skiftes inden for fristen, men hvis man alligevel kan skifte pumpen i "stilhed" er spørgsmålet om pumpe-skift ikke relevant længere.

Jeg vil bare beholde min egen vandboring.


 

Ud fra dit første indlæg er det selve boringen du ikke må etableres, udbedres eller ændres. Det har intet med din pumpe at gøre. Jeg tolker beskeden som at du gerne må fortsætte med at bruge boringen så længe du vil, men du må ikke lave en renovering.

En boring kan godt "gå i stykker", så den skal renoveres. Det er en større omgang hvor et brøndborerfirma skal ind over. Det i sig selv er "ikke helt gratis", så her vil det give mening at komme på den stedlige vandforsyning.


Søren O
Paddington skrev den 04-05-2019 21:35:54

Jeg vil ikke skifte den, men kommunens frist udløber om 10 dage, jeg overvejede derfor om pumpen skulle skiftes inden for fristen, men hvis man alligevel kan skifte pumpen i "stilhed" er spørgsmålet om pumpe-skift ikke relevant længere.

Jeg vil bare beholde min egen vandboring.

 Har selv fået samme skrivelse. Du må gerne skifte pumpe.. Det du ikke må er at få lavet en erstatningsboring skulle dette være nødvendigt. Og hvis vandkvaliteten bliver for dårlig skal du også på det offentlige.

Det blå kabel ligner kablet fra en Flygt niveauvippe. Der er tilsyneladende intet kabel til en pumpe. Har du en vacuumpumpe til at suge vandet op. Hvis du viser, hvor det blå kabel er tilsluttet, vil det være nemmere at finde ud af, hvad det bruges til.


fase

Det blå kabel går til en pressostat, der er ingen pumpe jeg kan se.

Slangen går i en hydrofor.


 

Så må du have en dykpumpe som sidder nede i boringen, og den må du gerne reparere eller udskifte hvis det bliver nødvendigt.


Søren O

Er det så simpelt at slangen skrues af, og pumpen trækkes op? 

Det andet rør, som ligner noget vakuum forebyggelse, det går vel kun lige ned under låget?



 

Ja, du løsner slangen og tager boltene i flangen ud, så kan du løfte pumpen op. Alt afhængig af hvor langt nede pumpen sidder, kan du få brug for kran/trefod og værktøj til at skille stigrøret ad.


fase

Ja, det er ret simpelt. Udluftningen er lavet så der ikke kommer undertryk i borerøret når der pumpes vand. Jeg har, mens jeg arbejdede som smedesvend, været ude for en sænkning af vandspejlet i boringen på 15 m, når pumpen kørte i længere tid - pumpen sad 60 m nede i boringen.


Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også