Lampe er blevet gul med tiden.

Hejsa alle... Jeg har en lampe, hvor det hvidmalet metal er blevet gult med tiden, kan dette fåes hvidt igen, ellel er løbet kørt? Mvh Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tjah, det kommer jo an på om det er selve lakken der er gulnet eller det er snavs (nikotin?).

Du kan jo prøve om det gør en forskel at rengøre den med en gang grundrens. 

Hjælper det ikke (nok) kan du jo slibe let med fint sandpapir, tørre af med en spritbilist og friske den op med en gang spraylak. Husk flere tynde lag. Spraylak kan somme tider købes til 30kr og det er da billigt for en "ny" lampe.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Er det en udendørs lampe eller indendedørs?

Er det en udendørs, og kan også nemt være det med en indendørs, kan det være en dårlig maling med manglede UV stabilisering. Her er der kun at male igen.

Er det indendørs kan problemet også være UV, og ellers lyder røg som et tema der kan skabe problemet, og her er det en afvaskning (adskillige gange) der nok kan hjælpe dig tilbage til en hvid lampe.. ellers er det igen en omlakering.


MVH Njord

Det er en inde lampe...

Tænkte selv en om lakering, men kunne jo være fedt, hvis man kunne vaske det af..

Vand og sæbe, hjælper INTET 😀

njord skrev den 03-05-2019 13:08:55

Er det en udendørs lampe eller indendedørs?

Er det en udendørs, og kan også nemt være det med en indendørs, kan det være en dårlig maling med manglede UV stabilisering. Her er der kun at male igen.

Er det indendørs kan problemet også være UV, og ellers lyder røg som et tema der kan skabe problemet, og her er det en afvaskning (adskillige gange) der nok kan hjælpe dig tilbage til en hvid lampe.. ellers er det igen en omlakering.

 Hvad, ville du anbefale man maler den med?

Annonce

Jeg ville slibe den let og male med flere tynde lag af en kvalitets maling. 

Tynde lag, så der ikke kommer løbere 😇


MVH Njord

Tjek slibe..

Skal jeg bruge grunder/primer?

Kan du nævne en kvalitet maling? Der skal være det der uv i den?

Dengang at jeg/vi røg indendøre, havde jeg også problem "gule" lamper, jeg smed dem i opvaskemaskinen. De blev helt hvide igen og holder stadig.

Huske at fjerne fatning m.v.

Tak for input, tror desværre ikke der er røg, vi ryger ikke i hjemmet 😀

Keramiktræ, jeg ER altså nødt til at spørge: ham spritbilisten, man skal tørre af med, er han fra Svendborg? For så kender jeg ham.


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også