Hvilken såmaskine til græs?

Vi er ved at få lavet have om hvor vi får knust og rodfræst nogle steder hvor der skal såes græs efterfølgende.

Jeg er ved at investere i en stennelægningsfræser uden så kasse til min traktor.


Så nu mangler jeg en såmaskine jeg kan spænde efter havetraktoren og så græs med når det hele er fræst.


Valget står umiddelbart imellem disse 2 modeller.


https://www.primusdanmark.dk/saamaskiner/1823-saamaskine-efterhngt-80-kg.html?gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvg7iCb-7RRbcv8F8GgK60HE_6jhrGeWPO_FIBDcFjwSbvuT-aUvAuBoCwb0QAvD_BwE


https://www.primusdanmark.dk/saamaskiner/2818-saamaskine-centrifugalspreder-2-i-1.html


Hvilken en ville være bedst, har i eventuelt andre forslag?


Der er ca 10.000 M2 plæne jeg skal have sået.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis anlæggelse af græsplæne kun skal foretages denne ene gang, kan det næppe betale sig at købe en såmaskine.

Den kan du med fordel leje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De som har centrifugal princip kan let komme til at lave en uens plæne. De tungeste frø ( mindst vindmodstand ) ryger længst ud hvorimod de lette rajgræs frø daler hurtigere ned. Det kan medføre en uens plæne. Så jeg vil klart anbefale den billigste.

Men jeg foretrækker at sprede både frø og gødning med håndkraft. Frøene kan med fordel blandes med tørt sand så man har en ordentlig håndfuld at sprede. Man tager en lille håndfuld og spreder i en halvcirkel foran sig på en måde så man kan mærke det løber ud imellem fingrene medens man går rask fremad.  ca. halvdelen spredes ved at gå den ene retning på plænen og den anden halvdel såes så "på tværs" Så er der alt mulig grund til at tro at det er jævnt fordelt. 

Når det kommer op ser det altid lidt ujævn ud men det gror hurtig sammen så det bliver jævnt.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. Jeg tror jeg lejer en maskine til det 😁


Jeg er ikke så meget for at gå og sprede det med hånden. Jeg har gjort det før nede ved vores sø, der var ca 5000 m2, der skal ikke meget blæst til før det er jævnt træls når man gør det på den måde syns jeg.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis