Opladning af el-løbehjul 25m forlængerledning

Ved ikke om belysning er rette forum, men det drejer sig om EL, hvor jeg er på udebane.

Min datter(på 11) og jeg har et lommepengeprojekt. Vi indsamler og oplader løbehjul. Det er et midlertidigt projekt indtil hun kan købe et løbehjul til sig selv. Det er temmeligt tungt at slæbe løbehjulene op på 4. Sal så derfor har jeg spurgt bestyrelsen i min forening om jeg må trække en forlængerledning ned i kælderen og oplade der.


Har fået følgende svar:

"
Desværre er idéen om at trække en forlængerledning fra ikke helt gangbar. Der vil være et stort spændingsfald over så lang en forlængerledning og det er derfor ikke sikkert at installation i jeres lejlighed kan håndtere en eventuel kortslutning ved ladestationerne.

Så medmindre I kan påvise via beretninger fra en elinstallatør, at installationen i jeres lejlighed stadig vil kunne afbryde en kortslutning i ladestationerne, kan projektet ikke startes i kælderen."

Nogen der kan lave en beregning(gerne en elekrikker). Jeg tænker 25m ledning(byggemarkeds kabeltromle")1.5mm2 ledning, 4 løbehjulsopladete af 2A stykket. Fandt selv en online betegner der sagde spændingsfald på 2,1%. Er det virkeligt et problem for om hpfi/sikringer stadig vil virke efter hensigten ? Hvad er i øvrigt "termosikring" på kabeltromlen. Og hvad er "jordbeskyttelse" også på kabeltromle.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

25 m 1.5 mm2 burde ikke være et problem - overvej hvor langt man typisk får sine 220V fra.  Er de 2 A på 220V - eller den spænding løbehjulene oplades ved ? - spændingen varierer mere end de 2.1 % afhængig af hvor tæt du er på transformatoren.   - sikringer og hfi virker - Jord beskyttelse er en ekstra leder  - 3 i alt- tre ben og for det virker skal der også være 3 ben i stikkontakten. Termosikring afbryder hvis kablet i tromlen bliver for varmt - ved stor belastning skal hele kablet rulles ud så det kan komme af med varmen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De 2 amp der står på opladeren er helt sikkert ladestrømmen (over til løbehjulet). Hvis det er ved 12 volt, svarer det til 0,1 amp ved 240 volt. Med 3 ladere og en virkningsgrad på 80 % svarer det til en belastning i forlængerledningen på ca. 0,4 amp (eller et forbrug på 90 watt). 

Et forbrug på 0,4 amp er ikke et problem for en lovlig forlængerledning. Det behøver du ikke at have en installatør til at eftervise.


Søren O

Hvis vi regner med at ledningslængden er  ca. 25 m. giver det en samlet ledningslængde på 50 m. Modstanden i 50 m. 1,5 mm2 0,28 Ohm. det giver et spændingsfald på 0,28 V/A. Er strømmen på 0,4A giver det et spændingsfald på 0,28Ohm * 0,4A = 0,233V. Så der bør ikke være nogen teknisk hindring for at bruge din forlængerledning. 


fase

Tak for svar,foreningen uanset om det er el-mæssigt uproblematisk, alligevel ikke have en forlængerledning ført ned via bagtrappen så beregning er unødvendig.

Jeg mener at nogen her i anden forbindelse har sagt at forlængerledning skal bruges i det run som den er sat til i. Er det korrekt.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
groundz skrev den 03-05-2019 07:43:24

Hvad med ikmin s.fabrin. Der står jo i forbindelse med kortslutning

 Hvordan forholder det sig, hvis du bruger kabeltromlen i lejligheden. Ville du så regne på IK, nej vel. Så ville du aldrig kunne bruge en kabeltromle. Tror du ikke sikringen ville sprænge enten kabeltromlen står på 4. sal og er udrullet eller kablet er trukket ned i kælderen, længden er den samme.


fase
kovas skrev den 03-05-2019 07:46:19

Jeg mener at nogen her i anden forbindelse har sagt at forlængerledning skal bruges i det run som den er sat til i. Er det korrekt.

 Det er til dels rigtigt. Forlængerledningen må dog godt bruges i et andet rum, hvis den forsyner en flytbar maskine f.eks. en boremaskine eller, som det jeg gør lige nu en lader til en akkumulator.


fase
Rasmuswar skrev den 03-05-2019 07:45:27

Tak for svar,foreningen uanset om det er el-mæssigt uproblematisk, alligevel ikke have en forlængerledning ført ned via bagtrappen så beregning er unødvendig.

 Nu har jeg ikke set den opgang du bor i, men kan umiddelbart godt forstå ledelsen. Hvis du må føre en ledning ked, så risikerer man at andre os vil have en ledning ned. Og så kan man jo ikke godkende dig og afvise dem. 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis