Startproblemer med gl. Volvo

jeg har en ældre Volvo med automatgear - kører normalt fint - men kan nu ikke starte. sad

Jeg har hørt at fugt kan have indflydelse og at man her kan bruge Pronto, som iflg. brugsanvisningen skal sprøjtes på strømfordeler, tændspole, tændrør og ledninger - ledningerne kan jeg finde, men hvor finder jeg resten og hvordan ser disse ud?

Væsken er brandfarlig, er der risiko hvis jeg har sprøjtet forkerte steder og bilen går i gang?

Det skulle ikke være batteriet, men såfremt det er muligt, hvordan checker jeg så om det er ok?

Hvis opladning af batteri er løsningen, hvordan går jeg så frem trin for trin uden at skade hverken bil eller mig selv?

Jeg har en oplader Mærket Selmar - turbo 4 med tallene 1 - 5 på en skale med en pil - jeg har checket, at opladeren er 12v.

Er der særlige forholdsregler i forhold til brug af choker i den situation?

Højst sandsynligt meget enkelt, men for mig et u-lan. :roll:

<p>Foenix</p>
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Nu ved jeg ikke meget om biler, men jeg ved, at der skulle være 4 sorte ledninger fra strømfordeleren til tændrørene, een til hvert tændrør. Tændrørene sidder i selve motordelen, og her kan du trække ledningerne af, og så kan du sprøjte Pronto på tændrørene. Disse ledninger plejer at sidde rimeligt fast på tændrørene, så det kan være at du skal bruge kræfter. I den anden ende af ledningerne sidder tændspolen i et hus. Dette hus burde du kunne tage af, og sprøjte Pronto ned i.

Du kan tage polerne af batteriet, og rense dem med en stålbørste, og sætte dem på igen; men PAS PÅ at du ikke kortslutter, dvs laver direkte forbindelse imellem plus og minus, da batteriet så kan eksplodere.
Jeg mener at Pronto damper væk i løbet af et par minutter, så der skulle ikke ske noget, om du kommer til at sprøjte på “forkerte” steder. Bare vent et par minutter med at starte bilen !

Når du prøver at starte bilen, kan du så høre at startermotoren går igang ? (startermotoren er en elektrisk motor, der ligesom “skubber” hovedmotoren igang). Hvis det er, at du kan høre startermotoren køre, så er der nok ikke noget galt med batteriet.

Ellers findes der billige måleinstrumenter (under 100 kroner), som du kan måle spændingen på batteriet med.

Hvis det er, at du ikke kan høre startermotoren, så ville jeg få fat i en anden bil, og “låne” strøm herfra med startkabler. Først sætter du den ene ende af det ene kabel på den anden bils minus-pol, og derefter den anden ende på din bils minus-pol. Derefter den ene ende af det andet kabel på den anden bils plus-pol, og nu til sidst den anden ende af dette kabel på din bils plus-pol. Lad den anden bil køre i fri-gear. Indviklet ?
Prøv nu om du kan starte din bil J

Held og lykke.

Glæder mig til at høre, hvordan det er gået.

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Fortæl lige, om starteren drejer med "normal" hastighed. Gør den det, er det enten benzin, luft eller strøm, der mangler. Gør den ikke, er dit batteri måske færdigt (en enkelt celle kan være kollapset, og så er der ikke spænding nok til at dreje starteren tilstrækkeligt hurtigt).
Kører den fint, når/hvis du kan få den i gang?

Står bilen ude om natten? Så er det muligvis fugt - det passer godt med årstiden. Du kan evt. teste dette ved at lade den stå i en velventileret garage en dags tid eller to.
Her er Pronto en nødløsning! Det eneste rigtige er at finde årsagen (sandsynligvis tændkablerne) og skifte/reparere den.

Hvis Volvoen har automatisk choker, kan den være itu - så skal du måske lige give den et ENKELT skud benzin, inden nøglen drejes.

Din strømfordeler kan også være stået af - men så bør du slet ikke kunne starte den.

Og jeg kunne blive ved - men kan forstå på dit indlæg, at det nok er bedre, du i så fald smutter forbi værkstedet, hvis ikke ovenstående virker.

Mvh.

Jan R.
Lige ovenpå Christian's meget fine forklaring, så sidder der på strømfordeleren, den runde fyr med de 4 ledninger der går til hvert tænrør 2 klemsko, som du med en skrutrækker stikker ind under og hiver ud med, så de åbner sig, og så kan du tage låget af. Det er rimeligt nemt og uden kræfter.

Sprøjt så toppen af låget så det er let dækket af Pronto og ikke andre steder indvendigt. Sæt den ned over strømfordeleren igen og med fingrende midvejs på klemmerne trykker du dem længere ind så de glider på plads - du kan høre klikket, og du ved du gjorde det rigtigt. Sprøjt også kablerne der går fra denne strømfordeler til tændrørene, og næste gang den ikke kan starte, så prøv en mørk aften at lade din kone starte den, mens du kigger i motorrummet, og ser du en masse gnister er det her synderen ligger begravet. Det kan være et tændkabel (et af dem der går fra strømfordeler til tændrør) eller noget helt andet.

Og så starter dyret, og om et år eller to fortæller du os en masse om motorer, som vi ikke vidste, og sådan har det nok altid været, for virker det får man lyst og interesse, og lærer en masse, og pludseligt ved man mere en den anden som spørger - det er kun et spørgsmål om ínteresse.

Mvh. JørgenE
Tak for al Jeres hjælp og Jeres indlæg, såvel her i Foum som private beskeder.

Vil lige følge op på det stillede spørgsmål.

Jeg fik sprøjtet Pronto flere steder, hvilket ikke hjalp - fik dog ikke låget af strømfordeleren, men det husker jeg, hvis jeg en anden gang får problemer.

Så enden på det hele blev så, at forsøge opladning af batteri, da det der åbenbart er startermotoren godt nok sagde en lyd, men ikke satte noget andet i gang.

Så efter ca. 4 timer forsøgte jeg - og den startede med nogen møje og besvær - så jeg fortsatte ladningen i nat - bilen var så også i morges lidt træg til at starte, men kom dog i gang.

Da jeg skulle hjem her til eftermiddag har den også kørt som den skulle, så nu håber jeg ikke på gentagelser.

Og så lige til Jørgen, nu er jeg altså af hunkøn, så jeg har ikke rigtig en kone jeg kan sætte i bilen - men derfor kan det da godt være jeg med tiden kan videregive lidt viden, selv om jeg ikke er særlig teknisk - men det hjælper at få fingrene i det - jeg ved i alle tilfælde nu lidt mere om, hvad forskellige dele sidder og hvad de kaldes, det er da en begyndelse.

Så tak til Jer alle biggrin biggrin biggrin

<p>Foenix</p>
Annonce
Hej
Hvis det er en volvo 240 af en slags, så er det helt sikker tændkablerne
det er færdig.
Og du kommer aldrig til livs at det starter ordentlig hvis det er disse, selv om du sprøjter dem med pronto-silikone m.m.. Det hjælper kun kort og du skal gøre det igen.
Køb nogle nye uoriginale tændrørsledninger--De originale er meget dyre.
Og så sæt nye tændrør i hvis de har kørt mere end 10.000.
Tag også også og give den en enkelt liter kaburatorsprit næste gang du tanker.
Så er den som ny.
Selvfølgelig kan problemet være noget andet, men lad os høre.

Er bilen en Amazon er problemet ikke dette.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Foenix.

Nu siger navnet ikke mig umiddelbart noget, men man har jo også hørt om kvinder der bor med kvinder, og det var nok det jeg tænkte på :oops:

Men en pige kan da ligeså godt lave sin bil som en dreng, og jeg ville tro det ofte ville ske med større omhu, men sådan er virkeligheden bare ikke, så derfor tager man (jeg) det for givet, at det er en M der spørger.

Sorry, men det ændrer nu ikke på rådet. Kan du ikke finde den strømfordeler er du velkommen til at komme forbi hos mig, så skal jeg gerne vise dig det, men det vil din nabo garanteret også med glæde, for sådan er de fleste mænd, vi elsker at vise at vi kan noget som piger ikke kan. Eller hvad med din far (spørg ikke din mor mens han hører på det!!).

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis