Nyt gulv, kan det svare sig?

Hejsa


Jeg går med tanken om at ville lave et nyt gulv i mit 1965'er hus..

Jeg har talt ned en tømrer, om foreslår løsningen nedenfor.

Gulvet er pt:

Fletparket eg ca. 22mm

Herunder strøer,ovenpå et betondæk.

Der er ca. 14cm hulrum, og ca 50mm isolering ovenpå beton.(det skal tilsiges, at der er sokkelisoleret udvendigt)

Årsagen til at jeg overvejer udskiftning er at Fruen synes der er fodkoldt🙂(og Ungerne kravler rundt på det (Ja, lidt fodkolde) gulv..

Jeg er bare i tvivl om omfanget af opgaven, kontra gevinsten.

En tømrer foreslår dette

Fjernelse af al det gamle gulv+isolering

Udlægning af fugtspærre

Udlægning af isolering hhv 75 og 100mm (afhængig af sokkelafstand) mellem nye strøer.

Afslutning med sporplader, ilagt gulvvameslange og herpå et parketgulv..


Kan I hjælpe mig med, hvor vidt denne løsning er anbefalelsesværdig? 

Jeg pønser jo også på selv at lave gulvet, da det ikke virker som raketvidenskab🙂



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har helt ret. Et nyt gulv er ikke raketvidenskab, men kan let udvikle sig til do-it-yourself-brain-surgery hvis du ikke får ordentlig isolering mod terræn.   

75 - 100 mm isolering under gulv forslår som en skrædder i helvede. Gulvet vil stadig opleves fodkoldt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for kommentar..

Jeg er helt klar over at det ville give mening, at banke op, grave ud og opbygge nyt støbt gulv, med 3-400mm isolering under.. 

Jeg kan bare pt. Ikke magte de 2 måneders tørretid(beton+akklimatisering af topgulv)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du behøver ikke at støbe. Muligvis er gulvgibsplader løsningen. Det bør du undersøge, da byggetiden reduceres betragteligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Uanset hvad du vælger skal du sørge for at Radontætne gulvet, jeg kan se at du bor i et område med forholdsvis stor risiko.

Med hensyn til konstruktionen ville jeg vælge at isolere så megt som muligt og så lave gulvvarme, så bliver både kone og unger glade.

God fornøjelse med projektet.



 

Tak🤨 det havde jeg ikke tænkt over..

Er det nok med fugtspærre? Eller skal der andre tiltag til mod radon?

Ville en mulig konstruktion være, nedefra ovenpå betondæk:

100mm trædefast isolering

Fugtspærre

X/eps sporplader 

22mm gulvbelægning 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce

Jeg mener ikke du må isolere med mere end 50 mm over betongulv langs ydervægge, og med 75 mm længere inde, så det hjælper ikke på dit problem.

Hvis du vil have gulvvarme, så kræver det en god isolering - der er ingen nemme genveje. Op med hele gulvet, og grav ud.


Søren O

Hmm.. har lige hørt fra Kingspan.. De anbefaler en svømmende opbygning, men fugtspærre placeret umiddelbart ovenpå betondækket...

Hvad er rigtig(s)t? Hvor bør fugt-/dampspærre placeres? På tegningerne er angivet, at der i 1965 er placeret en Plastikmembran under betondækket..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er ikke forsvarligt rent økonomisk at lave gulvvarme med 75 - 100 mm  isolering. 

Det skal hugges helt op så du får plads til mindst 300 mm isolering af den grå slags. ( med grafit ) da det isolerer bedre. Du kan lægge  sporplader direkte ovenpå isoleringen ( husk radon spærre ) Så kommer gulvvarme til at ligge i varmefordelings plader. 

Den opbygning kaldes svømmende gulv og kræver at flamingo har trykstyrke der hedder S 250. Normalt trykstyrke hedder S 60 eller S 80.

Det giver en gulvvarme med en regulering lige så hurtig som en radiator. 

Det er dog en fordel at sænke fremløbs temperatur så det sjældent lukker ned. Så er der et dejligt lunt gulv til glæde for alle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for kommentar.. 

Ja da, jeg har ikke overvejet muligheden for at banke op, og opbygge en svømmende konstruktion.. så sparer jeg jo tørretiden.. Det undersøger jeg lige nærmere.. 

Men 100mm, evt. Kingspan er ikke nok?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis