Altanværn i glas.... TIPS søges!

Hej med jer.

Jeg har nogle planer om at vil lave en altan på mit hus. Tanken er det skal være en rektangulær udgave ca 7,2 x 2,4 meter. For at give bedst udsigt og det letteste udtryk overvejer jeg at lave værnet i hærdet lamineret glas, og allerhelst den udgave hvor der ikke er nogen balustre.

Altså skal glasset monteres direkte på stål rammen, men hvordan er bedst. der findes systemer med nogle skinner og andre med huller hvor glasset "boltes" fast på rammen ala det på billedet. Jeg skal dog anvende det udenfor :-)

Er der nogen der har erfaringer med noget lignenede?

Hvilket system har du anvendt osv.....

På forhånd tak


Njord


MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror jeg ikke er en god  idé. Udenfor bør du have et system, hvor glasset monteres i balustre og ikke i rammen, så glasset "svæver". Ellers vil der uværgeligt komme algebegroning ind i samlingen.  

Ved ikke om det kunne monteres med en form for afstandsbeslag for at få luft mellem glas og ramme - og om dette kan holde.



Mvh Troels

Systemet på billedet ovenfor er netop med en afstand mellem rammen og glasset. Andre systemer står glaspladen i et spor, hvilket jeg umiddelbart finder mere sandsynligt vil få en algebegroning.

Ideen i at undgå balustrene og håndlisten er at lave altanen mindst mulig synlig......




MVH Njord

Et med kant og glasplade:

Glasplade uden kant: 

Tænker at det enten skal være den ren glasløsning, eller en løsning med et galvaniseret gitter son denne:


MVH Njord

Du skal være meget opmærksom på delamilering af glas, hvor vandet trænger ned mellem laminering og glasplade. Der er mig bekendt ingen producenter der giver garanti på dette. I så fald opstår det også først efter nogle år, hvor garantien er udløbet.

Det sker oftes ved blottede kanter som dit tilfælde. 

Hej

Jeg har lavet min egen stålterasse med hærdet glas selv, helt fra sort jern, derefter varmgalvaniseret.

Jeg startede med at kontakte en lokal glarmester, som tilfældigvis havde en stor stak 10mm  butiksdøre i hærdet glas, uden huller men med fasede kanter. Disse døre blev så udgangspunktet for resten af konstruktionen, for man kan ikke skære i hærdet glas, så målene på glassene satte naturligt stolpeafstanden. Jeg var ikke bundet af noget, mit ønske var blot at lave en terasse på hjørnet af vores hus, for at få to muligheder for læ i skiftende vindretninger. Nu bor vi i et gammelt funkishus fra 1937 og hermed også en gammel have med mange træer og buske. Det giver et rigt fugleliv, som vi holder meget af, så klart glas ville være en dødsfælde for "vores" småfugle, derfor valgte jeg at få glasset sandblæst på den ene side. I den forbindelse sagde glarmesteren, at den sandblæste overflade kunne være grobund for algevækst. Dette har dog efterfølgende ikke været noget problem. Vi vasker glassene hvert forår, med alm. sulfovand og det er tilstrækkeligt til holde sig fint rent hele sommeren. Så alle de skræmmende råd om algevækst, kan jeg ikke kende. Desuden gør en højtryksrenser jo underværker, hvis du skulle få nogle sprækker, som er svært tilgængelige med en børste.

Jeg ved godt at jeg er et stykke fra dit indledende indlæg, men ville blot gøre opmærksom på at algevækst ikke er noget problem.

Held og lykke med projektet.

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Hej Johnny

Jeg tror der henvises til at der kan opstå algevækst hvis glaspladen er i direkte kontakt med en anden konstruktion på det nederste stykke hvor den er monteret. Ikke som du beskriver hvor glasset er fritstående.

Nu nævner du ikke om din terrasse er hævet mere end 0,5 m over jorden. I fald den er det, så er dine værnsglas faktisk ikke lovlige, da de skal være laminerede. Når det er sagt, så holder 10 mm hærdet glas til mange kilo.

Hej Njord, har du fået lavet værnet ? :). Anyway hvis
Du påtænker at lave værnet som på billedet uden ballustre vil jeg klart anbefale dig at bruge en en aluprofil i toppen af glasset som fuges på af en montagelim/fuge (Danalim 286 eller tilsvarende) profilen bliver en del af konstruktionen, dog vil listen naturligvis være synlig, men til gengæld vil det også holde bedre stand mod storm og folk der læner sig op ad glasset. Alternativet er ballustre med klembeslag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis