Mange tror fejlagtigt, at vægteren skal være hurtigt fremme og fange tyvene. Dette er dog ikke vægterens opgave - det er politiets!
Vægterens opgave er at tilse og sørge for at sikre bygningen igen efter et indbrud, så det nødvendige sikringssniveau fortsat overholdes. Forsikring og Pension (F&P) udstikker reglerne omkring dette. Alt efter det fastlagte sikringssniveau, er der krav om hvor hurtigt vægteren (eller kunden selv) skal være fremme på stedet og have aktiveret nøgleboksen eller foretaget en gyldig frakobling alarmen (det hurtigste krav er inden for 20 minutter, hvis der er tale om et af de høje sikringssniveauer.
Ved private hjem er der sjældent forsikringskrav om tyverialarm med overførsel til godkendt kontrolcentral og udrykning.
Videoovervågning kan være fint i tillæg til en tyverialarm. Mit argument over for kunderne er oftest, at de kan bruge deres videoovervågning til (via deres app), at verificere alarmerne fra deres tyverialarm, når de modtager dem. Det gør at man hurtigt kan få en fornemmelse af, om der skal handles hurtigt (kontakt til politi, naboer, osv.)
Min erfaring er dog, at man oftest tildækker sig eller maskerer sig, hvis der er videoovervågning. Jeg har både oplevet at man har spraymalet kameraerne og forsøgt at ødelægge dem med en økse. Det bedste eksempel var dog en kunde, hvor man først (uden at maskere sig) gik ind i indkørslen og kiggede på en fin Mercedes. Da man (tydeligvis) opdagede kameraerne forlod man indkørslen og kom tilbage 3 min efter med ansigterne tildækket Det blev nogle fine billeder. Desværre måtte kunden efterfølgende have sin Mercedes på værksted i knap 14 dage!
Politiet ville dog ikke se billederne... Den flinke betjent sagde, at hvis vi ikke kendte personerne på billederne, kunne man ikke foretage sig yderligere! :-(