Tyverialarm: Erfaringer og anbefalinger?

Hej

Efter nu at have haft indbrud 3 gange på 2 år må jeg erkende, at vi nok skal have fat i en tyverialarm. Men hvad er godt?

Jeg håber, at I herinde vil dele jeres erfaringer og give nogle anbefalinger.

Jeg vil ikke have noget, hvor jeg skal betale for et løbende abonnement og vagtcentral idet jeg ikke tror på, at det giver nogen værdi.

Jeg er ikke specielt interesseret i videoovervågning.

Jeg vil helst ikke til at skulle trække kabler gennem vægge og etageadskillelser. (Dette udelukker nok alle systemer som ikke er trådløse og kører på batteri.)

Jeg vil gerne have noget der sender mig en SMS hver gang alarmen går. Så kan jeg enten selv tage hjem og kigge eller ringe til naboer og bede dem kigge eller ringe til politiet.

Jeg vil helst undgå noget som kræver en eller anden proprietær mobil-app eller lign. på mobiltelefonen. Det skal være via SMS.

Hvor stor et budget skal man regne med for sådan noget? 

Dem af jer der har videoovervågning: Hvad er jeres erfaringer med det? Har det været en fordel når der så har været indbrud? Altså har politiet overhovedet kunne bruge videomaterialet til noget og har de fanget tyven?


Hej Efter nu at have haft indbrud 3 gange på 2 år... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er da synd at lade hunden blive hjemme, hvis den gerne vil med ;-)
men det kommer jo an på, hvordan man har hund..
Hvordan vil du inficere personer med et kamera - har du selvskudsnål i det? (beklager - kunne ikke lade være  )

Jeg har erfaring med, at er der kameraer + alarmskilte - så går de tit videre til næste hus..
Og de har allerede undersøgt, om det er fake-alarmskilte..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ha ha, så det, men det der stavekontrol på tlf

Natur skrev den 02-05-2019 22:03:49

Jeg har erfaring med, at er der kameraer + alarmskilte - så går de tit videre til næste hus..
Og de har allerede undersøgt, om det er fake-alarmskilte..

 Er det en helt konkret erfaring du har. Altså at du har set tyve på din egen overvågning undersøge dit hus og skilte og så daffe af igen, hvorefter du (formoder jeg) har hørt fra en anden på vejen, at de har haft indbrud? Eller er det noget, du antager, der er sket?

Problemet er også at man som vagt ikke har flere beføjelser end naboen, til at tilbageholde folk. Og vagten mange gange bare er en elektriker. Så foto er nok bedst. Politiet kommer næsten også altid for sent

Annonce

Mange tror fejlagtigt, at vægteren skal være hurtigt fremme og fange tyvene. Dette er dog ikke vægterens opgave - det er politiets!

Vægterens opgave er at tilse og sørge for at sikre bygningen igen efter et indbrud, så det nødvendige sikringssniveau fortsat overholdes. Forsikring og Pension (F&P) udstikker reglerne omkring dette. Alt efter det fastlagte sikringssniveau, er der krav om hvor hurtigt vægteren (eller kunden selv) skal være fremme på stedet og have aktiveret nøgleboksen eller foretaget en gyldig frakobling alarmen (det hurtigste krav er inden for 20 minutter, hvis der er tale om et af de høje sikringssniveauer.

Ved private hjem er der sjældent forsikringskrav om tyverialarm med overførsel til godkendt kontrolcentral og udrykning. 

Videoovervågning kan være fint i tillæg til en tyverialarm. Mit argument over for kunderne er oftest, at de kan bruge deres videoovervågning til (via deres app), at verificere alarmerne fra deres tyverialarm, når de modtager dem. Det gør at man hurtigt kan få en fornemmelse af, om der skal handles hurtigt (kontakt til politi, naboer, osv.)

Min erfaring er dog, at man oftest tildækker sig eller maskerer sig, hvis der er videoovervågning. Jeg har både oplevet at man har spraymalet kameraerne og forsøgt at ødelægge dem med en økse. Det bedste eksempel var dog en kunde, hvor man først (uden at maskere sig) gik ind i indkørslen og kiggede på en fin Mercedes. Da man (tydeligvis) opdagede kameraerne forlod man indkørslen og kom tilbage 3 min efter med ansigterne tildækket   Det blev nogle fine billeder. Desværre måtte kunden efterfølgende have sin Mercedes på værksted i knap 14 dage!

Politiet ville dog ikke se billederne... Den flinke betjent sagde, at hvis vi ikke kendte personerne på billederne, kunne man ikke foretage sig yderligere! :-(


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LL1 skrev den 02-05-2019 22:27:42

Problemet er også at man som vagt ikke har flere beføjelser end naboen, til at tilbageholde folk. Og vagten mange gange bare er en elektriker. Så foto er nok bedst. Politiet kommer næsten også altid for sent

 Hvorfor er vagten bare en elektriker? Virksomheden har forhåbentligt en autorisation ved politiet til at drive vagtvirksomhed, og så skal personalet også have den nødvendige uddannelse...


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LennartBertelsen skrev den 02-05-2019 22:15:55

 Er det en helt konkret erfaring du har. Altså at du har set tyve på din egen overvågning undersøge dit hus og skilte og så daffe af igen, hvorefter du (formoder jeg) har hørt fra en anden på vejen, at de har haft indbrud? Eller er det noget, du antager, der er sket?

 Hej Lennart.. Ja, vi flyttede fra et hus, hvor de ikke ville betale en ganske lille smule for overvågning - men de beholdt alarmskilte.. der gik ganske kort - så blev det ryddet for værdier.. selvfølgelig har tyvene tjekket om det var ok - vi havde boet der i 10+ år og har kunnet se på overvågning, at nogle suspekte personer er gået igen, efter de havde været inde og tjekke..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Wezio, kender ikke helt reglerne for hvem der bliver sendt på udkald, men det er mange gange bare elektrikere. Har selv været vagt med hund, men kan jo ikke gøre mere end en privatperson.

LL1 skrev den 03-05-2019 23:21:29

Wezio, kender ikke helt reglerne for hvem der bliver sendt på udkald, men det er mange gange bare elektrikere. Har selv været vagt med hund, men kan jo ikke gøre mere end en privatperson.

 Spøjst. Jeg har været i sikringsbranchen i snart 20 år og jeg har aldrig oplevet andet en kvalificeret uddannet vagtpersonale ved alarmpatruljer. Som sagt er der lovkrav om at vagtvirksomheder skal være autoriseret og underlagt rigspolitiet. Overholdes dette ikke, medfører det prompte en politianmeldelse. 

Vagten har ikke andre beføjelser end du og jeg. Vagtens opgave er jo også kun at til se stedet og evt. Afdække. Det er politiets opgave at fange tyvene!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis