rør til luft/luft vp

overvejer kraftigt at få en luft/luft varmepumpepå 1. sal

rørtræk er planlagt så inde og udedel kommer til at stå mest hensigtsmæssigt og rør mellem de 2 enheder vil være ca sammenlagt 15 meter.

trækket bliver ca. således:

indedel på væg ved loft

1 meter vandret igenem en let skillevæg ved loft

2 meter vandret igennem værrelse ved loft

90 grader knæk igennem let skillevæg 0.5 meter

90 grader knæk 2 meter vandret

90 grader knæk 3 meter vandret

90 grader knæk igennem ydervæg (træ) 0.5 meter

90 grader knæk ned langs facede ca 5 meter

udedel placeres umidebart 0.5 meter fra hvor rør kommer ned


dvs i alt ca 15 meter

mit spørgsmål er så. anvendes normalt andre typer rør end de bløde kobber rør i ruller, syntes det ligner lort når de klaskes op på en væg. jeg kunne bedre tænke mig nogle hårde kobber rør og nogle solide fitting monteret på bøjler

så står det snor lige de steder hvor de er synlige

men er det noget montørene gør sig i ? og kan man det på kølerør

ved godt at jeg bør spørge en montør, men vil lige høre jeres holdning (fordele/ulemper)

de skal vel isoleres, også indvendig


noget man skal være særlig opmærksom på hvis enhedens primære opgave er køling ? (støj, kondens, mærke, rørisolering m.m.)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

!5 m er alt alt for meget , det skal være så kort som muligt , helst ryg mod ryg som det hedder , der skal være så  få samlinger som muligt , da kølemidlet er utroligt tyndtflydende , skal der ikke meget til før det står og siver ud , normalt lægger man kobberrør i et stykke i plastkabel kanaler...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

hvordan gør man med køl i et serverrum ?, jeg er selv it mand og her står udedelen normalt på taget eller kælderen og der er ofte meget langt (20-40 meter).

her bruges så vidt jeg husker normalt hårde rør evt med lodede fittings


er det med anden teknik end de anlæg vi bruger i privaten

Der skal  gå et drænrør fra inderdelen til afløb, eller ud i det fri. Ellers holder jeg med Karl Smart at det er bedste at ude og inderdel står så tæt hinanden som muligt. 

Tænk også service/reparation når du placerer udedelen.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Ja men det kan sagtens lade sig gøre. Der skal bare ekstra kølemiddel på. Det bliver også på beskostning af energi effektivitet og kapacitet. Udover det mener jeg også sagtens du kan få det lavet som du vil have af en eller anden kølemontør men det bliver nok dyrt :-)


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Man gør det ofte i industri, tænk bare på supermarkeder. 

Men det kræver en del ekstra kølemiddel, samt at man isolerer grundigt. 

Alier dig derfor med en professionel køletekniker som også leverer til industri. 

Knudsen køling laver ikke andet. For at nævne én. 


Elektronikteknikeren
Annonce

Ok, vil lige gå i tænke boks og se om jeg kan finde andre løsninger, evt placere inde/udedel tættere på hinanden.

Udfordringen er at indedel skal stå på 1.sal

Pt går jeg udfra at udedel skal ned på jorden - at montere den oppe på vindfangets tag kunne faktisk godt lade sig gøre uden at det vil være synligt/skæmmende.

Det ville spare ca 5 meter.

Men det vil vel givet vist give en del støj/rystelser som forplanter sig i huset

Dengang jeg fik varmepumpe luft/luft (godt nok nede på jorden) Fik vi udedelen hen under en busk, da den ellers ville stå midt på terassen

Det klarede kølemontøren nemt. Der er var så også kun 3-4 meter hen i en "plastik "kabelskjuler". 

Støj og rystelser som forplanter sig i huset? Nej da . Tror det er ca 12 år siden vi fik vores, og det eneste man kan høre er en svag summen med vinduet åbent lige på den anden side - ikke mere end en alm varmluftovn - som er ude i køkkenet når man selv sidder 8 meter væk i stuen. 

Du kan jo sagtens placere udedelen på en "hyldeknægt" , de kan også få en "skjuler" til den, aka radioatorskjulere indendørs, hvis du synes den er for grim at se på

Eller for den sags skyld Ferrai-rød

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis