Erfaring m såpotter i spagnum.

Hej til Jer.

I febuar mdr købte jeg nogle af disse små pressede spagnum potter til at så mine tomater og chillier i. Da jeg synes at de var for dyre prøvede jeg også med hjemmegjorte potter af avispapir. Nu har jeg så nogle planter som ikke trives så godt som jeg så tog ud af den potte de var planted over i, og gældende for dem alle var at det så ud som om rødderne havde for svært ved at trænge igennem spagnumpotten. Dem i avispapir stortrives. Hvad er Jeres erfaring med så/ prikle potter. Vil I fortælle hvordan I gør.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. I febuar mdr købte jeg nogle af disse... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Frank Chr.

Nej jeg eller jo jeg har overvejet æggebakker, men droppede dem  fordi jeg synes de er for små. Det der piner mig er at jeg har nogle planter som tydeligt ikke trives. Og jeg har mistanke dels til de der spagnum potter dels til noget så og kaktus muld som jeg købte. For jeg havde noget såmuld fra sidste år, men var nødt til at købe mere og det virkede meget anderledes end det fra sidste år. Hvor jeg kom såmuld i rengjorte kødbakker og det kørte bare, men jeg synes det var synd og besværligt at skulle skille dem ad. Så derfor forsøgte jeg mig med at så i enkelte potter, men i år har jeg haft meget mere besvær med at få dem op og køre. Jeg har nogle planter som er 30 cm høje og nogle som først kom igang for 1 uge siden.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej Frank Chr.

Tak for svar. Jeg synes også at det ligner at jeg må til at lave mit eget så og prikle muld. Vel omsat kompost Hvordan definere du det?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Til orientering:

Tryksværte som bruges til dagens aviser er ugiftige. Gamle aviser kan bruges til mangt og meget ud over såpotter.

Tryksværte til rotationstryk er for længst udfaset til fordel for ugiftige typer.

Tryksværte på glittet papier er en anden sag, men er ikke aktuel her.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak Rantzau. Det var dejligt at høre.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Når jeg starter ny kompost, kommer jeg altid først 2 bundter (hvede)halm i bunden af kompostbeholderen, herefter fyldes der op med ca. 1 års skiftevis have/køkkenaffald og hønsemøg. Efter det 3 år har jeg meget næringsrig, let og porøs kompost.

Ps. Jeg har 3 brædde-kompostbeholder + det jeg kalder "tippen" til alt det grove (smågrene, visne stauder, ukrudt m.m.)

Bliver så jorden ikke alt for kraftig til de små planter, hvis der kommes omsat kompost i? 

Der er en god artikel om så jord her. 

https://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saajord_og_pottemuld/255.html


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tja.. sådan har jeg lært det af min gamle læremester, som han altid sagde "kan ukrudt gro deri, kan alt andet osse"   

Dog er det noget andet hvis vi taler om stiklingeformering, der bør jorden være endnu mere oplandet med sand - ca. 1/4-del kompost og 3/4-dele sand. 

Her har I gødningsværdien af forskellige gødningsarter:

Til stiklingeformering af roser har jeg gode erfaringer med ½ sand og ½ spagnum, og så en temperatur omkring 20 grader.

Jeg stiklingeformerer kun historiske roser der gror godt på egen rod. 

Det er fruen der er vild med roser, men jeg har betinget mig at roserne skal dufte, ellers er det heraus. Derfor historiske roser.

Som potter bruger jeg mælkekartoner med et drænhul i bunden.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

100% enig - roser skal dufte.   

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis