Tomos knallert kører for hurtigt

Jeg har købt en brugt ældre Quatro A 35 knallert til min søn. Den kører op til 60 km/t. Og det må man jo ikke. Så hvordan kan vi gøre den lovlig? Mindre cylinder? Andet? På forhånd mange tak! 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo ikke nemt at svare på, når man ikke ved hvilke ulovlige dele den indeholder.

Så du skal nok have fat på en der ved noget om knallerter.

Du kunne jo prøve at kontakte sælger, han må jo vide hvad der er lavet ved den, og har måske endda de lovlige dele der skal til.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg kender ikke den konkrete mode, men den minder om en Puch Maxi.

1) Den kan være "boret", d.v.s. bøsningen ("plomben")  som reducerer indsugningen kan være fjernet. 

2) Samtidig kan karburatoren være skiftet til en større.

3) Den kan være "hakket", d.v.s. der er fjernet noget af det nederste på stemplet.

4) Den kan være "gearet", d.v.s. tandhjulene kan være skiftet - typisk det mindre, forreste.

5) Hvis den har været elektronisk begrænset i tændingen, så kan der være pillet her, udskiftet mv.

Mit gæt er, at minimum 4 og 1. Uden gearing stiger hastigheden ikke væsentligt, og 1 giver "power" til at trække med den ændrede gearing.


P.S. Jeg kan se på nettet, at den hollandsk producerede model kunne fås som 45-knallert. Der er et stykke op til 60 km/t, men kunne det være sådan en model?


Træd ikke på mine ledninger :o)

6) topstykket er skiftet eller planet, så der er højere kompression 


Morten

Kunne forestille mig at kanalerne i cylinderen (ind/ud,samt skylle kanaler) er bearbejdet så de er større, Stemplet er "hakket" topstykket er planet, der er ændret eller kommen en større karburator på, og gearingen er ændret, der er sikkert også ændret på udstødningen så der er mere gennemgang.

Så ny cylinder, stempel, topstykke, karburator, og tandhjul til kæde. (måske manifold til karburatoren også)

Udstødningen vil nok ikke gøre noget, udover lidt mere larm.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hvad med bare at ændre gearingen så du får lavere topfart men højere acceleration? 


Morten

Hvis man bare ændre gearingen, tager motoren alt for mange o/m, hvilket den ikke overlever på sigt, og går den 60km/t får man den ikke ned på 30 km/t bare ved at ændre gearingen. Når den er tunet er den meget o/m villig, og med en lavere gearing vil den bare rende mange flere o/m, da der jo så ikke er så meget at slæbe på.

Så skulle man jo lave så den ikke tager fuld gas, men det er nok heller ikke lovligt ???


Vi prøver igen, i morgen --

Du har nok ret je_ns. Måske kunne man have held med at at lave en metal skive med mindre hul, der kan sættes i mellem karburator og studsen.


Morten

I "gamle dage" havde politiet en "lommebog" hvor de enkelte data  for alle dansk godkendte knallerter stod noteret. "Lommebogen" blev medbragt i patruljevogne og på motorcykler. 

Hvis vi ikke ville betale for at få knallerten undersøgt - og adskilt, kunne vi selv gøre det i vejsiden - under behørligt opsyn.

Det må da kunne lade sig gøre at finde dataerne fra typegodkendelsen.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis