Ekspansionsbolt

Jeg er lidt ude af min komfortzone ift. fastgørelse i beton, da jeg skal til at montere en skinne til et glasværn.

Skinnen skal monteres ind i siden af et betondæk mellem stueetage og kælder som er 10cm tykt (+ 30mm puds og flise). 

Skinnen er af aluminium og har en godstykkelse på 5 mm (dvs skinnen bruger 5 mm af boltens længde) og hullet i skinnen er Ø15mm.

Af hvad jeg kan læse skal bolten ifølge producenten monteres 100mm ind i betondækket og skal strammes med 25nm. (i hvert fald den bolt de har (som min forhandler ikke sælger)).

Jeg forestiller mig en ekspansionsbolt hvor der er en krave omkring et sekskantet hoved (en C-bolt?)

Jeg skal kun bruge 8 bolte så det skal helst ikke være en pakke med 50 stk.

Jeg har selv kigget lidt rundt, men har lidt svært ved at finde en bolt som er oppe i de dimensioner. Vi snakker vel en M14? og hvad er "nyttelængde" på en bolt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der skal bruges 8 skruer til st holde så tynd en skinne, kan du nøjes med 120 mm lange 6 mm skruer med en fjeder/underlagsskive. I væggen en rawlplug med god længde. De 15 mm hul tror jer er for at justere.


 

Det er et glasværn der skal bære 17mm tykt glas og som kan holde til at en voksen mand vælter ind i det.

Det er godstykkelsen der er 5 mm. Selve skinnen ser ud som på fotoet:

Det er 2 skinner. Som jeg håber du kan fornemmer ud fra dette foto.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu står den heldigvis i vinkel, og hvis de parter er fastgjort til hinanden er den meget stærk i sig selv. M8 - M10 af den type du selv har fundet er meget velegnet til beton. De kan være 80 -100 mm lange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De to skinner skal ikke fastgøres til hinanden, heller ej glasset. Det største stykke glas kommer dog til at støtte op ad det lille.

Hullet i skinnen er Ø15mm. Jeg forestiller mig at en stor skive for at dække hullet, ikke dur, da det er nødvendigt at skinne sidder ekstremt godt fast til betondækket og at skinnen ikke kan rykkes i hullet ift bolten, når man vælter ind i værnet. Altså således at boltens diameter passer til hullets diameter. Giver det mening. Således er det ikke "kun" et pres på en skive, der holder skinnen på plads.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville bruge 10-12 mm ekspansionsbolte, og en passende skive, det kan være lidt svært at ligge hullerne helt præcist ud, når man bore i beton, og så en stribe god fugemasse, eks Tec7 mellem skinne og gulv, så er du sikker på den ikke skrider.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Ud fra din tegning virker det også som om du er meget tæt på beton kanten hvorfor jeg ville være nervøs for at have en eks. bolt der presser ud i mod den tynde gods tykkelse i betonen. 

Hvad med i stedet at bore hullerne og så sætte gevindstænger i via Expandet klæbemasse? 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak for indlæggene

Jeg vil rigtig gerne følge producentens anvisninger som udgangspunkt og så meget som muligt. Derfor tør jeg ikke lime gevindstænger ind i dækket. Jeg har også læst, netop i forbindelse med glasværn og skinner, at gevindstængerne river sig løs.

En sådan fugemasse til beton kan vel ikke skade at bruge også. God ide.

Ifølge producentens anvisninger ser det også ud til at de har et par millimeter i hullet til at justere med. Formentligt fordi det er svært at lave en hul præcist, som du skriver. Sæt jeg borer ind i jernarmeringen.

Jeg har også tænkt på det med faren for at knække betonen pga det tynde betondæk. Men jeg har ingen erfaringer med det, så jeg aner det ikke. Måske netop en 10mm så er bedre end 12mm.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville nok finde nogle betonskruer, som dem på billede 1 - de kan holde mere end man tror - ekspantionsbolten kan måske ødelægge betonkanten når du spænder den - afhængig af hvor tæt på kanten hullet er..

Og så kan du jo give skinnen noget montage lim ind mod væggen når du skruer den fast, så tænker jeg aldrig den falder ned.. 😊

Ekspansionsbolten skal monteres i midten af betondækket. Dvs der er 5 cm beton over og under.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har jeg også forstået, derfor de 10 mm bolte med den lille kile. De kan ikke rykkes ud. Du borer ind igennem hullet og slår skruen direkte ind i hullet med møtrik og evt. skive på. Når det er spændt skal overskydende gevind skæres af med vinkelsliber. Pas på at gnister ikke rammer hverken det nye glas eller evt. andre  ruder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis