Emhætte rørføring

Hej

Mit emhætte-rør skal gå op til taget. I alt ca 3m.


1. Vil det være fordelsagtig at bruge glat rør, selvom det er ikke med ekstern motor?

2. Skal det efterisoleres?

Nu har jeg en isoleret flexslange som har en bøjning, som fanger kondensvand, men den bøjning er jo ikke til at lave med glat rør.

3. Hvis jeg tager aluflexror og efterisolerer det: kan jeg måske slippe for denne ekstra bøjning til kondensvand?

4. Har nogen erfaring, om pengene til den ekstern motor er godt givet ud, eller er forskellen ikke så stor?

Takker for alle svar!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du siger "glat rør" mener du så spirorør eller er det transfer rør du mener? Transfer rør er over kill. Røret skal helt sikkert isoleres.

Jeg tror ikke det er nødvendigt med et buk til at tage kondens men 3 meter er selvfølgelig langt.

Moderne emhætter larmer ikke så meget mere men om man vinder noget ved en ekstern motor ved jeg ikke.

Hvis jeg tager glat rør, hvordan fastgør og tætner jeg det ved emhætten?

Man kan jo ikke bruge spændebånd her.

Et overgangsstykke de oftest bliver skruet fast med selvskærende stykker

Jeg kan nu ikke finde et metalrør på ø150. De findes som ø160, som ikke passer til min emhætte.

Har ekstremt langt aftræksrør (fra stue etage til loft over første sal + diverse buk) med kraftig ekstern motor så har talt en del med Thermex' tekniske support i den forbindelse...

- Så kort rør som muligt for at reducere tryktab

- Altid glat rør i videst muligt omfang, skæve overgange laves vha reduktioner og/eller kort flexrør

- Rør-diameter = indsugningsdiameter på motoren, såfremt konstruktionen ikke tillader rundt rør anvendes overgang til/fra fladkanal med samme areal.

- Så bløde bøjninger som muligt, eg. 2x45+ mellemstykke er altid bedre end 1x90

- Samme eller større diameter på afkast end rør, helst større - aldrig mindre

- Ekstern motor fåes generelt kraftigere, og larmer en hel del mindre nede i lokalet såfremt der sikres imod forplantning af vibrationer fra motoren.

- Rør og motor isoleres i videst muligt omfang mod kondens, herved er "kondensfang" unødvendigt

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis