Opbygning af terrændæk med Kingspan

Hejsa

Jeg har brugt påsken på at banke betongulvet op i mit 70'er hus, da vi skal have etableret gulvvarme.
Jeg har besluttet mig for at bruge Kingspan Kooltherm K3 gulvisolering, da jeg så kan undgå at skulle grave sand af og understøbe skillevægge.

Dog er jeg lidt i tvivl om opbygning af terrændækket.
Jeg læser i Kingspans brochure at de ikke anbefaler at ligge kingspan direkte mod jord.

Tænker på følgende opbygning:
- Sandpude
- Fugtspærre (PE folie)
- Kingspan kooltherm K3 i forbandt
- Gulvarme (AL lister, rionet, PEX)
- 100 mm beton
- Dampspærre
- Gulvunderlag
- Gulv (Laminat)

Jeg er i tvivl om jeg behøver dampspærre over betonlaget?

Hvad tænker I om opbygningen?
Hvad har I andre af erfaringer med Kingspan og opbygning af terrændæk?

Mvh
Klaus

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal i hvert fald ikke have både en fugt og en dampspærre.

Start med et kapillarbrydende lag af 15 cm coatede lecanødder eller vasket grus i stedet for sand, og undlad fugtspærren.

Ellers som du har beskrevet.

Hvad gjorde du,Klaus? Jeg overvejer også kingspan, og har ikke plads til kapilarbrydende lag. Så jeg tænkte også en folie mellem sandpude og isolering. Men så kommer problemet når man vil ligge flydende gulv oven på betonen, så skal der jo være dampspærre ifølge producenternes anvisning... What to do? 
Hej Miggo

Jeg lagde en fugtspærre nederst, kingspan, rionet, slanger og beton.
Jeg skulle også have svømmende gulv så lagde plastik under, dog uden at fæstne det tæt mod væg, således at jeg ikke laver en lukket ballon under gulvet.
Snakkede med flere forskellige håndværkere og ingen kunne se et problem i det så længe at det ikke var hermetisk lukket.
Har dog heller ikke problemer med fugtigt jord ved os, da vores jord er meget hård og leret
Super, tak for svaret. Jeg forventer også at møde hård lerjord når jeg snart får banket betonen op. Hvor meget isolering fik du plads til. Alt efter hvor langt min sokkel går ned, så får jeg nok kun plads til 150mm. Måske 200mm hvis jeg går ned i 80mm beton. 
Miggo skrev den 23-01-2020 20:50:57

Super, tak for svaret. Jeg forventer også at møde hård lerjord når jeg snart får banket betonen op. Hvor meget isolering fik du plads til. Alt efter hvor langt min sokkel går ned, så får jeg nok kun plads til 150mm. Måske 200mm hvis jeg går ned i 80mm beton. 

 Husk at der findes "sort isolering", som isolerer 20 procent bedre end alm hvid isolering. 


Mvh. Christian M
 

Ja super eps. Det er bare det at 160mm kingspan isolering, isolere lige så godt som 280mm super eps. Desværre koster kingspan 3 gange så meget som super eps.

... Mon man kan kombinere det?
Orla Nautrup skrev den 30-04-2019 12:34:08

Du skal i hvert fald ikke have både en fugt og en dampspærre.

Start med et kapillarbrydende lag af 15 cm coatede lecanødder eller vasket grus i stedet for sand, og undlad fugtspærren.

Ellers som du har beskrevet.

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men hvis andre læser den:

Kapillarbrydende lag er ikke det samme som en fugtspærre og der er sandsynlighed for at fugt niveauet vil være relativt høj på undersiden af isoleringen.

Problemer med Kingspan K3 er at det er fenolskum og hvis det udsættes for længerevarende fugt eller vand danner sulfonsyre som er en slags svovlsyre.

Jeg vil tro det er derfor Kingspan anbefaler den noget aparte løsning med 2x spærre.
Jeg er enig det er en dårlig løsning og ville derfor holde mig væk fra Kingspan K3 til gulvisolering. Så heller bruge TF70 som er PIR skum og langt mindre fugtfølelsomt eller endnu bedre en super-XPS(lampda 27) og så leve med den marginalt dårligere isoleringsevne.  

Nu er jeg selv ved at være der hvor jeg skal vælge løsningen. Desværre ser det kun ud til at jeg har 200-220mm at gøre godt med. Så det bliver max plads til 120mm isolering under betonen.

Umiddelbart er min tanke at smide 80mm kingspan TF70 ned først, også radon/fugtspærre, efterfulgt af 40mm Kingspan K3... Er der noget der taler imod denne løsning?

Alternativt skal de nederste 80mm være Super XPS isolering. Men det er svært at finde priser på, og umiddelbart er det kun Jackon der laver dem. Kan heller ikke finde noget om tykkelserne de kan fås i. Er der nogen der ved mere om dem? Jackons alm. XPS er jo prismæssigt i nærheden af kingspan...
Jeg fik engang en pris på ca 200kr pr m2 ex moms og fragt for 120mm Jackdur plus 300. Jeg ved ikke hvor du får priser fra, men f.eks. bygmax kan være ret dyre. For et par år siden fik jeg super eps 80, fra den lokale stark som var markant billigere end hvad jeg kunne finde online.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis