Ventileret facade- farvens betydning for varme bag facaden?

Hejsa


Jeg påtænker at skifte vores gavlbeklædning, fra trætte sporplader, til en ventileret facade, med eternitbeklædning.

Gavlen er ikke super godt isoleret (200mm) og vi døjer med at der bliver overordentligt varmt på 1.salen bag gavlen.

Min teori går på at en del af det skyldes at beklædningen pt. Ikke er ventileret, og derfor faktisk er med til at opvarme rummet bag.

Anyways.. Dette spørgsmål går på, om valget af farve har betydning for hvor meget varme der sendes videre ind i konstruktionen (på en solskinsdag) hvis beklædningen er mørk kontra lys?

Og ventileret naturligvis.. 



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ren fysik. Mørke materialer sender ikke så meget lys tilbage som lyse materialer, og bliver derfor varmere. MEN - alt andet lige, så rammer sollyset jo (næsten) aldrig i en skarp vinkel på en gavl. I de fleste tilfælde skyldes en varm 1. sal et sydvendt tag, hvor solen rammer taget i en 90 graders vinkel og/eller store vinduer uden persienner.


Mvh Troels

Tak for bud.

Jeg er bekendt med at mørke flader bliver varmere.. Det er årsagen til spørgsmålet 🙂

Gavlen er pt. Uventileret.. og beklædt med sporplader..I en mørk Nuance.

Jeg er nysgerrig efter hvor megen varme der bortventileres (via termik) ved en ventileret facade, hvor den varme luft(som jeg har forstået) suser ud øverst i facaden, og derved trækker ny opvarmet luft ind forneden..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Da beklædningen skal skiftes uanset hvad, er jeg nysgerrig efter, hvor stor betydning det har, at vælge lyse kontra mørke plader..

Det er vel essensen🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har lige talt med Cembritt.. De havde ingen idé om betydningen af farvevalget.

Har også lige haft en konstruktør på besøg.. Han mente ikke det gjorde en (stor)forskel, for varmeudviklingen, om gavlen var ventileret eller ej.. men var meget usikker.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa

Jeg har nu valgt en mørk farve til mit projekt..
Jeg fandt ingen dokumentation på området, men udførte selv et meget uvidenskabeligt forsøg..
Jeg opsatte en 30x60cm eternitplade, i farven flint, på to lister (ca 20mm tykke, bredde ukendt og irrelevant) dette monterede jeg udenpå min eksisterende gavl, som er en mørk blålig farve (varm, i solskin)..
Jeg målte dette, i fuld sol, og vindstille vejr, i sommers. (Så jeg ikke kan finde mine notater, er det fra hukommelsen, så tallene er usikre, dog er forholdene derimellem nogenlunde præcise..
Eternitplade overflade: 55 grader
Gavl overflade i sol: 45grader
Gavl, bag eternitplade:35 grader

Da det var mit bedste bud, har jeg nu valgt at forsøge mig med at beklæde gavlen i mørke (antracit) plader, med 25mm hulrum, til ventilation..
Pladerne er Rockpanel, worst case, kan de males 😅
Jeg er langt fra færdig, (gavlen er høj)men håber at blive det, inden sommer🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Hej Lyhne.
"Jeg er nysgerrig efter hvor megen varme der bortventileres (via termik) ved en ventileret facade, hvor den varme luft(som jeg har forstået) suser ud øverst i facaden, og derved trækker ny opvarmet luft ind forneden.. "
Denne påstand som er uhyre almindelig vil efter min mening kun fungere på en absolut vindstille dag. Ellers når det blæser vil vindtrykket være det samme både oppe som nede. Men ellers ville jeg selv vælge farve efter hvad som jeg synes passede til huset. I øvrigt mener du vel uopvarmet luft for neden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hejsa

Ja, selvfølgelig 🙂 uopvarmet..
Jeg ved ikke, hvordan termik arter sig, i forhold til vindtryk...

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også