Gulvvarme bliver for varm

Hej, jeg har et gulvvarmeanlæg i køkkenet som bliver alt for varmt. Der er 3 strenge på, de 2 er fordelt i køkkenet og en streng går ud til et mindre badeværelse. 

Umiddelbart ville jeg tro der var noget galt med telestaterne, deres ventiler eller rumtermostaten i køkkenet, men der er også noget andet der springer lidt i øjnene og som minimum kræver lidt mere granskning. 

Oprindeligt havde jeg fremløbstermostaten indstillet til omkring 35 grader og rumtermostaten omkring 20 grader, men rumtemperaturen virkede umiddelbart meget højere. Jeg forsøgte derfor at sænke temperaturen på rumtermostaten til den laveste indstilling 12 grader for at se om jeg kunne få sænket temperaturen eller noget andet var galt. Et par dage senere kunne jeg så konstaterer at problemet stadig var/er der. 

Mit næste træk var at kigge på shunten hvor styringen også sidder, her opdagede jeg noget lidt underligt for fremløbstermostaten var som sagt indstillet omkring 35 grader med de 2 andre termometre (som jeg går ud fra er frem- og retur- temperaturer) var tæt på 45 grader. Jeg har nu forsøgt at skrue fremløbstemperaturen helt ned på 22 grader tæt på laveste indstilling og rumtermostaten er som sagt omkring 12 grader. På trods af disse indstillinger viser frem og retur termostaterne hhv. 37 og 36 grader - en køling på kun 1 grad og en temperatur 15 grader højere end hvad fremløbstermostaten burde tillade - dette endda når anlægget ikke kalder varme. Her til morgen kaldte den varme til de to kredse og frem- og tilbage- vidste hhv. 59 og 47 grader....det er jo helt vildt....

Dette får mig naturligvis til at tro at fremløbstermostaten ikke fungere korrekt.

Jeg har dog også ladet mig fortælle at vi har et forholdsvis højt tryk på vores byvand og at man bør have en trykreduktionsventil hvis man vil have sit gulvvarme til at kører ordentligt her. Kan det relativt høje vandtryk være årsagen til at fremløbstermostaten ledere varmere vand igennem end den er indstillet til og at den derfor alligevel ikke er defekt og hvordan finder jeg ud af om det er tryk, termostat eller en helt tredje ting det er galt med.

Jeg har ikke samme problem på det lille badeværelse, men min forundersøgelser der tyder på der skal et nyt batteri i rumtermostaten. Dette er et mindre problem set i forhold til at køkkenet til tider føles som en sauna.

Jeg har også et andet gulvvarmeanlæg som blev installeret samtidig som det i køkkenet, dette anlæg har et mindre men til tider irriaterende problem som muligvis er forbundet til "det formodede høje vandtryk i byen". På dette anlæg hyler fremløbsventilen af og til når den skal åbne/lukke og det lyder næsten som om den kæmper lidt med opgaven..... som om den langsomt bliver kvalt...

Jeg har i øvrigt kontakten den lokale vvs'er af to omgange men han er aldrig vendt tilbage som lovet. Det er også sjovere selv at finde ud af hvad der er galt, så jeg håber nogen har lidt ideer. Alternativt må jeg fange en anden vvs'er og få ham på sagen, for summen af problemer begynder at stige mig en smule til hovedet og det er garanteret heller ikke gratis i længden.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du ikke nogen billeder af dit anlæg, som du kan sætte ind i et indlæg? Hvad mener du med, at byvandet har et højt tryk? Hvis der er drikkevandet, der har et højt tryk, har det intet med din gulvvarme at gøre. Er det derimod fjernvarme, ville det være fint med oplysninger om, om du har en varmeveksler, eller det er direkte fjernvarme.


fase

Dit sidste billede med pumpen er meget utydeligt. Efter din beskrivelse  tyder det på at termostaten, som styrer temperaturen i gulvvarmen er defekt. Varmeveksleren til det varme vand har ingen indflydelse på dit varmesystem.


fase

@ Fabrin

Du fik ret, jeg har udskiftet termostaten (ved fremløbsventilen) som tilsyneladende ikke var i stand til at registrere temperaturen... mange tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis