Båd-økoomi?

 Følg tråden
fuerzzz1
fuerzzz1
Indlæg: 98
fuerzzz1 fuerzzz1

Hej alle sejlee !

Jeg ha egenligt altid sejlet for sejl, så har ikke så¨meget erfaring med at sejle for motor. 

Jeg fik bare nærmest en speedbåd smit i nakken, en på blot fod og 20 HK motor på. 

Jo og den var vældig sjov. Men hvis man skal se på km/pr liter er det så bedst blot at "tøffe" stille og roligt rundt, eller skøjte hen over vandet som en raket? - klades vist at "plane"?

Er klar over at  når jer arver minde forældres kutter så er det noget andet - en gammel en med en Buch Dielse 18 HK dielselmotor GG

Søren O
Søren O
Indlæg: 2848
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det mest økonomiske er nok blot at tøffe afsted ganske langsomt, men det egner en speedbåd sig ikke til. Det mest behagelige, hvor du også kommer fremad, er når båden er oppe at plane. Blot den "slipper vandet", så går det godt.

Så vidt jeg kan se, kræves der ikke speedbådkørekort" når motoren er under 19 kw. Husk dog at tjekke om du har en forsikring der dækker for ansvar.

Søren O
je_ns
je_ns
Indlæg: 4998
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Med en helplanende båd plejer det at være billigst, at sejle så stærkt at båden planer, men ikke med fuld gas. Går man ned og sejler deplacements fart, er det typisk dyre i brændstof per sømil.

Jeg havde for nogle år siden en kabinebåd med en 50 hk påhængsmotor, den sejlede længst pr sømil, 500 o/m under fuld o/m. Havde en 5 hk nødmotor den var ikke billigere at sejle med pr sømil.

Det er ikke usædvanligt at det koster fra 0,5-1 liter pr sømil, med en påhængsmotor.

De gamle totaktere, bruger mere end en moderne firetakter..

Hellere eje, end at leje.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.