Matlak på bejdset bord. Hvilken lak og fremgangsmåde?

Hej!

Vi har sortbejdset vores spisebord og skal have givet det lak. Det skal være mat, slidstærk og egnet til et sted, hvor madvare håndteres.

Vi havde oprindeligt købt køkkenbordsolie, men er kommet frem til, at det nok ikke er vejen frem. Et enkelt hak fra en gaffel kan lave mærke i overfladen, som måske når ned til træet under bejdsen.

Så jeg søger råd til, hvilken lak man skal vælge, samt en anbefalet fremgangsmåde. Kan lakken købes i et gængs byggemarked, er det intet minus da vi gerne vil have den i morgen :)

På forhånd tak.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brug almindelig mat gulvlak. Det er ugiftigt, slidstærkt, forsegler bejdsen godt og fås hos den nærmeste byggepusher. 

Pladen lakkeres som anbefalet af fabrikanten. Det står på dåsen.

Lak til en bejdset overflade er et godt valg. Olien forsegler ikke, derfor vil bejdsen smitte af til evig tid hver gang fladen tørres af med en fugtig klud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar!

Du kan ikke kaste en anbefaling afsted på et bestemt produkt? Det er primært vandbaseret, der popper op ved søgning. Vandbaseret og bejdse er ikke noget problem?

Dernæst bedste måde at påføre det? Rulle eller pensel? Hvor mange lag og slibe med korn 240?400? mellem lagene?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Altid bred pensel til klar lak. Penslen holdes i en passende vinkel så lakken trækkes på.

Bejdse er opløselig i både sprit og vand. Med en rulle risikerer du at opslemme bejdsen i lakken - det er bliver nemt noget slemt scheisse.

De gængse gulvlakker er lige gode til et bord, men jeg ville selvfølgelig skæve til prisen. Rengøring af pensel er lettere med vandbaseret lak.

2x lak med efterfulgt af en mellemslibning med korn mellem 150 - 250, afsluttende med sidste lag lak plejer at være tilstrækkelig, da du ikke ønsker en højglans.

Når hele herligheden et hærdet, kan du efterpolerer med almindelig autovoks. Det gør overfladen glat og bibeholder den matte overflade.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Perfekt, mange tak.

Hej igen,

Nu har bordet fået 3x lak og det er egentlig blevet okay. Lige lidt for meget lak et par steder, hvor der er et lidt hvidligt skær.

Nå, men min bedre halvdel er ikke helt med på idéen om autovoks og spisebord, hvor små børn vil spise direkte fra bordet af og til. Så “auto” og “spise” hænger ikke helt sammen.

Link/kilder til at det er ganske ufarligt? Eller bør man bruge en anden type voks?

På forhånd tak.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Autovoks er nu ganske uskadelig. Det er i samme kategori som lak, men almindelig voks til møbler er også velegnet, det tager bare lidt længere tid.

Kom voks på en klud og gnid voksen så tyndt som muligt på bordplade.

Tør efter med rene klude. Voksen nedsætter lakkens friktion, hvilket gør bordpladen mere behagelig at spise ved.

PS. De hvide pletter skyldes du har fanget noget fugt. Bordpladen har sandsynligvis ikke været helt tør efter bejdsningen før du lakerede.

Du kan muligvis - og kun muligvis fjerne det hvide slør med en dråbe sprit på området. Sæt et tændstik til, og sluk omgående ilden. 

Lakken må ikke brænde og pladen må ikke blive varm. Processen kan muligvis fjerne den indespærrede fugt, og processen skal muligvis gentages et par gange.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej,

Tak for svar.

Der er gået en del tid mellem bejdse og lak. Over 1 uge. Men bordet blev slebet efter første gang lak og tørret over med en meget let fugtigt klud. Det må næsten være fugt herfra.

Jeg er ikke helt hook på sprit og ild, så jeg må leve med det. Satse på at fugten forgår over tid.

Bordet er ikke helt så mat, som jeg havde regnet med. Må man slibe det efter sidste gang lak? Eventuelt med ståluld eller korn 400+?

Kombinationen fugt, træ og lak er ikke til at spøge med.   

Okay - du har mellemslebet efter første gang lak. Jeg anbefalede efter anden gang lak for at minimerer risiko for fugt.

Når bordet sammenlagt kun har fået 3x lak, er det bedre at bruge ståluld nr.0000 (Rotten stone) til jævn mattering. Fint sandpapir kommer ikke ned i de små ujævnheder lakeringen har efterladt.

Mattering med ståluld går noget lettere hvis du tilsætter en anelse syrefri olie.

Ståluld skal kun bruges til slutbehandling, så du ikke risikerer at fange mikroskopiske jernpartikler der ruster.

Den indesluttede fugt forsvinder ikke af sig selv. Den skal hjælpes lidt på vej. Fidusen med sprit og ild er ganske harmløs så længe du kun anvender sprit i dråbeform.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej, det har jeg så lært nu   

Jeg mellemsleb også ganske lidt efter 2 gang. Men aner ikke, hvorfor jeg missede dit råd med 2x lak, slibe og 1x lak.

Burde man give det flere gange lak?

Tak for tippet angående ståluld.

Men det er primært på et par af benene, der er lidt hvidt. Bliver det for slemt at se på, må jeg skrue benene af og forsøge mig med sprit og ild.

Om du skal give flere lag lak er en smagssag. Lige nu fungerer det som spisebord med normal brug - inklusiv en af ungernes vildfarende gafler.   

Inden du giver flere lag lak, vil jeg anbefale du får fjernet den indesluttede fugt. Senere bliver det noget op ad bakke. 

For hver gang du giver bordet lak, fyldes flere af de små ujævnheder i træet porer. Desuden virker overfladen blødere, men ridser ses også hurtigere.

Du kan eventuelt nøjes med kun give selve bordpladen flere gange lak inden du har samlet mod nok til at gå i krig med de hvide skjolder. 

PS: Som syrefri olie til stålulden, kan du bruge den indkøbte køkkenbordsolie, men husk at tørre overskydende olie helt af efter matteringen.

PSS: Fjernelse af overskydende olie efter matteringen skal tages for pålydende. Det gælder i særdelshed for hærdende træolier. Du risikerer at overfladen bliver klistret som fluepapir.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også