Hvad er minimum Frihøjde i krybekælder

Hej LDS'ere

I vores hus er der krybekælder - og vi vil gerne have en let konstruktion med gulvvarme.

Men krybekælderen er kun Ca 40 cm under gulvbrædderne, og planen var at lægge 295mm spær med isolering imellem..

Men så melder spørgsmålet sig om det er nok med 10 cm under spær til ventilation under isoleringen.

Eller om det måske var smarter at finde noget af krybekælderen op/støbe / nedlægge krybekælderen og så lægge den lette konstruktion ovenpå med eks 150 mm spær?

Lars...

Hej LDS'ere I vores hus er der krybekælder - og vi... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Men alternativt skal du få fastgjort pappet under. Ikke nemt, men kan måske lade sig gøre med en dasker eller lignende. 

Så skærer du en liste, som bliver påforet på langs på begge sider af spærene. 

Så kan du skære bræt der kan lægge mellem og skrues oppefra og ned i lægterne i siderne. Kunne være en ide. Slutteligt isolering i efter forskrifterne


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 02-05-2019 21:49:11

 Held og lykke. 

Min skruemaskine er nok længere end 10 cm. Samtidig vil du fifle med noget pap, samt nogle brædder, som også tager noget af frihøjden. Derudover vil du skrue skruer i, som jo os har en vis længde. 

Det kan ikke lade sig gøre med 10 cm. 

Hmm det kan godt ske - så er der jo andre måder at gøre det på .. jeg kan skrue søm-beslag på tværs af spærene inden de sættes ned på plads, og så kan jeg lægge plader på, på de tværliggende sømbeslag - oppefra..
eller lave en firkantet ramme, og spænde vindpap ud over, og sænke rammen ned oven på sømbeslagene.
Det kan også ske der er mere end 40 cm - det er pt. kun øjemål fra afstand. 

- det er faktisk derfor titlen på spørgsmålet er - hvad er minimum frihøjde i krybekælder..
for at have en ide om hvilke muligheder der er når man piller gulvet op og kan komme til at måle.

Natur skrev den 29-04-2019 09:14:55

Det er godt, at jeg ikke skal ned i den "krybekælder"    Skal der ikke være mulighed for inspektion?

Der kommer ikke til at være nogen vandrør i den.. kun el-kabler
og inspektion har ikke været mulig i de 80 år huset har stået indtil nu ..
Der er ind mod nogen af krybe-kælder-rummene en åbning på 20 x 30 cm fra den almindelige kælder.. og ikke andet .. så man kan lige lyse ind med en lygte og se at nogle isoleringsmåtter mange steder er faldet ned fra mellem spærene og nu ligger på jorden ... og at der er ca 80 cm mellem spærene ..
men der er ikke noget vand halløj i nogen af de rum der ligger oven på krybekælderen.
Og det eneste der kommer til at være er gulvvarmeslanger.. men de bliver jo ikke til at se nedefra alligvel

kan også være det skal være mindre end 295 mm spær..
Var egentlig mest 295 fordi jeg har læst at der skal så meget isolering i gulv med gulvvarme- og vil være sikker på at der ikke er gyngende gulv når jeg er færdig.. 

det er jo noget billigere med lidt flere og lidt højere spær i starten - end at skulle lave det om .. 

Natur skrev den 02-05-2019 21:41:49

Er du klapperslange med adgang til skruemaskine - i din fritid..?  Det kan jo ikke lade sig gøre..??

  ... er vist så langt fra klapperslange man kan komme .. men som skrevet er der jo et par måder at løse den del på ..

Spørgsmålet er bare om jeg kan ventilere nok under spær/isolering .. eller om det ender med at hele ydermur skal vær een stor rist for at der kommer luft nok ..

Havde ikke planer om at det skulle blive til et hus på piller.. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis