Hvad er minimum Frihøjde i krybekælder

Hej LDS'ere

I vores hus er der krybekælder - og vi vil gerne have en let konstruktion med gulvvarme.

Men krybekælderen er kun Ca 40 cm under gulvbrædderne, og planen var at lægge 295mm spær med isolering imellem..

Men så melder spørgsmålet sig om det er nok med 10 cm under spær til ventilation under isoleringen.

Eller om det måske var smarter at finde noget af krybekælderen op/støbe / nedlægge krybekælderen og så lægge den lette konstruktion ovenpå med eks 150 mm spær?

Lars...

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan vil du i hel taget få isoleringen til at holde afstanden over bunden? 


Mvh. Christian M
 

Det er godt, at jeg ikke skal ned i den "krybekælder"    Skal der ikke være mulighed for inspektion?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Yoda skrev den 29-04-2019 08:56:25

 Det var tanken at sætte vindpap under spærene.. og så brædder under vindpap til understøttelse..

 Du har 10 cm. Hvordan vil du både sætte pap under og efterfølgendd brædder? 


Mvh. Christian M
 

Det kommer til at gå galt. I praksis kræves et par ting for at en krybekælder holdes sund: 1) tilstrækkeligt med ventilation, og 2) tilførsel af varme ovenfra for at hjælpe med at holde krybekælderen lidt opvarmet.

Ad 1) Hvis du lægger den store mængde isolering ind, så bliver ventilations-åbningerne formodentlig dækket. I det mindste vil luften skulle igennem en vinkel for at komme ned til bunden af krybekælderen, hvor dine sidste 10 cm luft er. Hvis du indfører en vinkel for luften skal du udvide størrelsen/mængden af ventilationsåbninger (mener at der er noget om det i Rockwool's guide). 

Dernæst skal luften nu flyde naturligt igennem de 10cm, hvilket jeg ikke tror vil fungere. Så i det mindste vil det nok kræve at du indfører mekanisk ventilering af den sidste rest af krybekælderen.

Ad 2) Erfaringerne viser at små ændringer i isoleringsforholdene kan ændre dramatisk i fugtbalancen i en krybekælder. Derfor anbefales det også generelt af man ikke isolerer med mere end 100-150mm isolering, når man isolerer nedefra. 295mm er klart for meget.

MEN, hvorfor fylder du ikke grus i og laver et let terrændæk (uden beton). Jeg har selv gjort det og det fungerer glimrende. Uden at have alle detaljerne med, så fra neden: Grus, isolering, fugtspærre (har brugte dampspærrefolie), pap, spångulv med sporede spånplader ovenpå (ja - to lag skruet/limet sammen for stivhed), alu varmeplader, varmerør, pap, trægulv.

Du skal grave lidt ekstra ud. Men det er ikke meget.

Det svære arbejde er at lægge grus/sand i og trække det af så det er fladt. Kravene til fladhed er skarpere, når der ikke skal beton øverst.

Der er masser af info på nettet om hvordan du opbygger et sådant gulv.


Annonce

Jeg fandt lige tilfældigt en rigtig god gennemgang af de muligheder der er for efterisolering af en krybekælder. Se side 14-18 i

https://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=99452355&id=99452354


Christian M skrev den 29-04-2019 09:41:08

 Du har 10 cm. Hvordan vil du både sætte pap under og efterfølgendd brædder? 

 

Christian M skrev den 29-04-2019 09:41:08

 Du har 10 cm. Hvordan vil du både sætte pap under og efterfølgendd brædder? 

 Hej Christian,
Umiddelbart ville jeg mene at 10 cm er muligt at skrue på fra underside..
Det tager lidt ekstra tid og energi, men da bestemt muligt..
- og målet helliger ventetiden

Er du klapperslange med adgang til skruemaskine - i din fritid..?  Det kan jo ikke lade sig gøre..??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.


 Hej Christian,
Umiddelbart ville jeg mene at 10 cm er muligt at skrue på fra underside..
Det tager lidt ekstra tid og energi, men da bestemt muligt..
- og målet helliger ventetiden

 Held og lykke. 

Min skruemaskine er nok længere end 10 cm. Samtidig vil du fifle med noget pap, samt nogle brædder, som også tager noget af frihøjden. Derudover vil du skrue skruer i, som jo os har en vis længde. 

Det kan ikke lade sig gøre med 10 cm. 


Mvh. Christian M
 

DetBliverGodt skrev den 02-05-2019 16:59:57

Jeg fandt lige tilfældigt en rigtig god gennemgang af de muligheder der er for efterisolering af en krybekælder. Se side 14-18 i

https://materialeplatform.emu.dk/ma...d=99452354


Tak for link .. 

Prøver at svare det hele i et indlæg.
Min krybekælder ligger oven for terræn - der er altså ikke noget ydervæg under jord-niveau.

Jeg ville gerne have trægulv og let gulvvarme konstruktion.

ift. punkt 1 med ventilation, så havde jeg planer om, uanset, at sætte mekanisk ventilation fra krybekælder til tag, således også Radon føres væk.

ift. punkt 2 med anden slags gulv, så ville jeg gerne undgå at ødelægge muligheden for senere at grave ud til kælder - ihvertfald i noget af huset.
Hvordan kunne du være nødt til at grave noget ud for at lave det gulv - er 40 cm ikke nok til det ?

- der er allerede få m2 rigtig kælder under lidt af huset, som jeg gerne ville udvide noget..

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis