Kobling Fiat panda

Hej jeg har en 1,2 Fiat panda fra 2009 som lige har fået ny kobling, men jeg synes ikke det virker som det skal.

Det jeg fornemmer er, at pedalen sidder langt ned og vandring er derfor ikke lang. Føler også at jeg skal træde pedalen helt i bund.

Den kobler ud men i indimellem føles det bare ikke rigtig som om den ikke rigtig kommer i gear som den skal...... Den kommer i gear men føles ikke rigtig.

1. Den hyler ikke så udrykke lejet virker tilsyneladen

2. Hvordan er det med trykpladen, hvis den er træt?

3. Udluftning af koblingenshovedcylindert hvordan føles det, hvis den ikke er udluftet ordentlig.

Lige en tilføjelse pedalen føles som en fjeder man trykker på, ikke sådan at man kan mærke hvordan den kobler ud. Det kan man i vores anden bil. Det synes jeg er underligt.

Håber i kan hjælpe

Mvh Torben

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne det være, at man har “glemt” at udskifte trykfoden og kun selve navet?



 

Hej.

Er ikke helt med på begrebet slavecylinder!

Hvad mener du med glemt at ud skifte trykfoden?

Jeg har strammet kablet nu, det gjorde at pedalen kom på plads og koblingspunktet kom højre op😊 Den kobler jo kun og køre sådan set fin, men pedalen virker underligt efter min mening.


Slavecylinder er når det er hydraulisk udryk af koblingen. Det forudsatte jeg at det var da et tidligere indlæg omtalte udluftning. Men med kabeltræk har det ingen relevans. Slavecylinder er den som får overført trykket fra hovedcylinderen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Jo jo tænke også det var som du beskriver, men det kunne jo være at der var noget jeg ikke vidste😊

En komplet kobling ligger  i området 800 kr., ifølge diverse reservedels forhandlere - du kan se det på regningen, hvis det er udspecificeret. Det omhandler trykleje, trykplade og belægningsplade. ( hedder måske noget andet fagligt ). Skal det være godt, drejes svinghjul af, især hvis der var tegn på skævhed mv. En ny lamelplade i en gl. kobling, kan sagtens betyde, at udkoblingen bliver mere træg. Er tingene nye, skulle det gerne spille sammen, men selve tilkoblingen, vil være blød fra starten og ændrer sig over tid, når det hele ' sætter sig '. At der skulle være hydraulik i en Panda, studsede jeg lidt over..  Derimod er det sikkert et selvjusterende kabel der bruges, eller som på de gl. punto, en fjederbelastet koblingspedal, der stammer kabel og koblingsarm mod lejet, så spillerum er lig 0. I min optik er det skidt, men de fleste bruger systemet i dag, fordi responslængen forbedres og diverse raslelyde fra trykleje minimeres...

Vh. Carsten


 

Him kobling virker bedre efter jeg har strammet kablet op. Udkoblingspunkte er kommet højre op så der er jo godt. Så er det vel kun at køre med det som det er. Kobling har jo også noget med vaner at gøre synet jeg har været mig til den nu.

Tak for hjælpen😊

Mvh Torben


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis