ventilationsanlæg

Hej


Jeg har fået lavet nyt tag samt gulve.

Der er lagt mere iso på loftet, taget var fra 1974, samt alle gulve er også lavet med mere iso i.


Så er mit ?, har en fugtighed i disse dage på ca 49 til 51, når det eller er tørt udenfor så liger den på 36 til 45%.


Jeg har udluftningsventiler i de flere rum.

Er det en fordel at sætte sådan et anlæg op.

Prisen på sådan et anlæg ligger på ca 60000kr.






10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med et ventilationsanlæg er du sikret luftskifte uden at gøre yderligere. Med de fugtprocenter du har målt, har du ikke noget fugtproblem, og kan udmærket undvære ventilationsanlægget.

Noget andet er at du sikkert kan spare på varmeregningen, ved at installere et ventilationsanlæg med effektiv genvinding. Vil du på et tidspunkt sælge huset, rykker du typisk een energiklasse op ved at have ventilationsanlæg.


Søren O

Hej Søren.

Vi har også sat helt nye radiator og varmtvandsveksler op, bare der kan jeg se vi har sparet over 30% på de 3 mdr. 

Nå må se på synes bare 60k for sådan et anlæg er en del. 

Vi har fjermvarme og bruger ca for 9800kr på 189m2 om året.

Du skal vente og se hvordan fugtigheden bliver hen over sommeren.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg plejer at sige at et ventilationsanlæg er udgiftsneutral i sin levetid: Man sparer på varmeregningen, da man genindvinder ca 80 % af varmen, men bruge, omkring en "tusse" om året til strøm.

Jeg vil til enhver tid anbefale at der etableres et ventilationsanlæg ud fra at det giver en god komfort, men man skal sørge for at vælge den rigtige montør, som ved hvordan det skal udføres og indreguleres.

Min erfaring er, at der er lidt langt mellem de "rigtige" ventilationsmontører. :-)

Men hvis fødslen koster 60K og det viser sig ikke at være nødvendigt at få udskiftet luften en halv gang i timen, så ville jeg nok lige genoverveje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Christian.

Ja 60k i den blå luft er dumt.

Har sat måler op, de rum vi sover i bliver max 54% uden af åben for de ventiler der sidder i ydervægen.

Stue gang køkken max 42%

Men vil så også sige vi er gode til at lufte ud, når det er sommer står der altid en dør åben, vinter der lufter jeg tit ud 3 gange om dagen.

Eneste problem vi har er vinter så dugger mine vinduer, vi satte nye i for ca 12 år siden 2 lags, og der er ikke udluftningsventil i dem, har overvejet at lave det, men det er så lidt, det dugger.

Du kan åbenbart glemme alt om fugt problemer, men “go for it”, når du først har fået det installeret, så vil du sige, at det skulle vi have gjort for mange år siden.

Fordi at indeklimaet bliver så meget bedre, ingen duggede vinduer om vinteren, ingen vinduer som skal lukkes op for at lufte ud, frisk  indendørs luft hele døgnet rundt - året rundt, jævn fordeling af varme i hele huset osv. - osv.

Fik et Nilan EC300 system installeret for nogle år siden, i et halvfjerdser hus, og det er den bedste investering jeg nogensinde har lavet i dette hus.

Dit eneste problem du har er at du skriver, at du har udluftningventiler i mange rum, dem er du nødt til at få lufttæt lukket, hvis at du bestemmer dig for at få et Genveks system installeret.


Hej gah.


Lige dette jeg har fået tilbud på Nilan Comfort 300LR.


Køre det også når det er sommer.

For vi har altid en dør åben ud til vores have.


Min onkel har genvex kørende konstant i hans hus, hvor der store dele af året står en dør åben aht. hans kone ryger og at kattene skal ind og ud.

Den mekaniske ventilation er en del af bygnings kravene fra 2020 mener jeg det er, og det giver så meget bedre inde klima at det er en "no brain".

Når du har problemet med dug på vinduerne om vinteren, så har du for høj fugtighed i vinter halvåret, og dette problem vil forsvinde med mekanisk ventilation installeret.


 

Renemj skrev den 29-04-2019 14:56:35

Hej gah.


Lige dette jeg har fået tilbud på Nilan Comfort 300LR.


Køre det også når det er sommer.

For vi har altid en dør åben ud til vores have.


 Ja det skal køre hele døgnet rundt hele året, også selv om at døren til haven står åben.

Og det passer sig selv, bortset fra at du skal rense og evt skifte filtrene hver 3 mdr.

Mit har kørt nu over 10 år 24/7 ud et eneste problem.

Og du skal ikke blive bange for elregningen, det er minimalt hvad at anlægget bruger i strøm og strømforbruget opvejes ved at du bruger færre penge til opvarmning om vinteren, fordi at den lavere luftfugtighed, gør at du kan skrue ned for varmen, uden at det føles koldt.

Jeg syntes at din pris lyder helt ok, det var faktisk den samme pris jeg betalte for lidt over 10 år siden.

Så bare se og komme igang, jo længere tid du venter, jo mere vil du ærgre din over, at du ikke fik gjort det noget før, når du engang får det installeret.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis