Tv-antenne

Jeg har lige renoveret hele huset og skiftet de gamle antenner ud med sådan en fin lille lte udendørs antenne fra Harald Nyborg som jeg har sat op i gavlen. Jeg har trukket helt nyt antennekabel ned til et nyt udtag jeg har sat op. Men har ikke særlig godt signal og kan ikke opfange de samme kanaler som før det blev skiftet. 

Hvad kan årsagen være til dette? Hvad har jeg gjort forkert? 


Jesper-
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I bund og grund er det du har gjort forkert at du har taget noget gammelt og godt og smidt det ud og så sat noget nyt og dårligt op.

En god gammeldags antenne med en ordentligt egenforstærkning (antallet af ribber) kan ikke bare erstattes af en lille dårlig antenne og en sikkert lige så dårlig forstærker.

Du har skidt i nællerne for at sige det lige ud. 

Men men..... Er du helt sikker på at antennen er korrekt opsat og kablerne korrekt samlet?

Går ud fra du modtager fra Viborg? Det gør jeg selv og jeg bor længere væk fra Viborg end dig. Og min antenne sidder inde under taget.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg havde også antenne på loftet. Men da der ikke er plads til noget deroppe længere efter jeg har fået bygget en Kvist mere på huset og har isoleret i 1m højde deroppe er det også umuligt at komme derop. Der var sat en kæmpe mast på gavlen også med 10 forskellige antenner eller sådan noget fordi tidligere ejer af huset var vognmand og skulle følge med på walkie. Der var ikke rigtig styr på antennekabler og sådan noget. Og derfor røg alt da der blev renoveret. Og tænkte jeg ville have sådan en lille en siddende fordi den er pænere og mere diskret end nogen af de store gamle typer. 

Jeg har trukket et Yousee approved antennekabel fra antennen og ned til det nye stik uden afbrydelse. Og derefter har jeg sat den medfølgende forstærker på. 

Men kan da godt fornemme at jeg skal have den gamle type sat op igen. Men hvad skal jeg have? 

Ja jeg er på Viborg antennen og har peget antennen direkte mod den så godt som jeg nu kunne se den gør. Jeg har ikke haft kompas på den. Jeg kan se masten fra hvor jeg bor. 


Jesper-

Hvis du har gemt den gamle du havde, sætter du bare den op. Ellers må du ud og købe en lignende

Jeg fik min antenne rettet ind vha kompassen på smartphone, men jeg kan heller ikke se antennen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det røg ud det hele. Men hvordan og hvorledes med antenneforstærker kan se man kan gå nogle til at sætte op på masten også. Men jeg har langt til strøm til sådan en? Hvad gør jeg der? 


Jesper-

Du får formentligt ikke brug for en forstærker. Du skal have en antenne som kan MODTAGE en ordentligt signal.

https://www.harald-nyborg.dk/p4295/...lement-ude

En forstærker bruges hvis man vil forstærke signalet i installation/boligen hvis der er for meget signaltab i ens installation.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Har en lignende antenne til mit Philips tv, det kører fint. Jeg har så købt en lidt større til mit Samsung, som er kendt for at kræve et bedre signal end fx Philips.

En grov tommelfingerregel med antenner er at jo flere tværpinde den har, jo bedre signal leverer den, men den bliver så også mere retningsbestemt.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Har du vendt antennen korrekt? Viborg sender vandret:

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

Hvilken en har du købt? Hvis det er en flad aktiv antenne skal den sættes så den peger med siden til masten, altså 90 grader på, da det er en panelantenne, endvidere skal den ligge vandret hvis det er en hovedsender.

På dit fjernsyn skal du også slå aktiv antenne til. Ellers kommer der ikke strøm til forstærkeren. 


Elektronikteknikeren

Mange som kører med campingvogn bruger denne antenne (incl. mig selv) og jeg har stort set aldrig problem med at få kanaler ind.

https://www.harald-nyborg.dk/p2053/triax-ufo-150-antenne-lte



Kurt B. Andersen

Har købt denne. https://www.harald-nyborg.dk/p3001/antenne-lte-ude

Jeg har nu prøvet at lægge antennen ned og det har givet lidt bedre signal. 

Umiddelbart tror jeg ikke mit tv kan udsende strøm til antennen. Og har derfor sat den boks imellem som fulgte med. 


Jesper-
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis