flisearbejde - fliseklæb

Hej. 

Jeg har fra d. 23-25 April fået lagt fliser af en murer. ved aflevering af arbejdet så dette umiddelbart ok ud, men stadig med fliser der kun kort var kørt over og efterfølgende skulle have fjernet fugeslør. Dd. får vi fugtet fugerne med alm postevand og i den forbindelse kan vi se mange steder at fugen har dækket over nogle trælse stykker fliseklæb samt at der er slået et stykke af flisen af.

Hvor længe har man til at godkende et stykke arbejde fra en håndværker? vi har ikke umiddelbart kigget til og brugt rummet, da vi ville sikre os at fliseklæben var ordentlig tør, samt at fugen var tør før vi gik videre med rummet og har derfor så ikke set tingene før i dag. 

jeg vedhæfter lige et par billeder, så i kan se hvad det drejer sig om. 



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det synes jeg ikke er i orden, så tag du fat i firmaet på mandag, de er vel ikke til at få fat på i weekenden, men du kunne jo sende en mail med billeder, så kunne de jo være de så den.

Du skal jo først have en mulighed for t se gulvet, inden du kan klage, så mandag vil jeg mene er ok.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det er nemmest at fjerne, hurtigst muligt, men den erfarne mure burde ikke lave sådan noget juks, det har jo været tydeligt, da der blev fuget.


Vi prøver igen, i morgen --

præcis. Jeg må afvente at se hvad han skriver, hvor dette vil vi hvertfald ikke acceptere, heldigvis er regningen ikke betalt endnu.  

Det kan du med sindsro klage over og han ved det garanteret godt, det er noget "gik den så gik den".  Du skal dog regne med at de fliser de skifter der vil fugen nok komme til at fremstå mørkere et stykke tid efter det er lavet.  Selvom de eventuelt bruger fra samme sæk som første fugning.  Det forsvinder dog langsomt over nogen år. Jo mere lys, jo hurtigere forsvinder farve forskellen.


 Der er så mange grunde til at man kan ende med en farve forskel, som går lige fra luftfugtighed/UV stråling/ til kanter på fliser (optørring) da det blev afleveret og så det der er nu.  Personligt tror jeg UV strålingen er den gør mest. Det ser ud som om en omfuget flise i en mørk niche bliver ved med at være svagt mørkere end de andre, mens en flise i et køkken ændrer nuance til det ønskede relativt hurtigt.  Det er de mørke fuger der er slemmest mens de grå og lysegrå ret hurtigt bliver ensartede.

Limen på kanterne ? Arh den burde være fanget ved lægningen. Hvis man bruger sugekop ved lægningen (selv ved 30x60) kommer flisen helt lodret ned og man får næsten aldrig noget på kanterne. Andet end hvis gulvet er ujævnt. Så er det sugekop i den ene hånd og svamp i den anden. Skårede kanter afleverer man bare ikke, så nemt er det. 


km
kmflisemester skrev den 27-04-2019 18:46:14

Det kan du med sindsro klage over og han ved det garanteret godt, det er noget "gik den så gik den".  Du skal dog regne med at de fliser de skifter der vil fugen nok komme til at fremstå mørkere et stykke tid efter det er lavet.  Selvom de eventuelt bruger fra samme sæk som første fugning.  Det forsvinder dog langsomt over nogen år. Jo mere lys, jo hurtigere forsvinder farve forskellen.


 Der er så mange grunde til at man kan ende med en farve forskel, som går lige fra luftfugtighed/UV stråling/ til kanter på fliser (optørring) da det blev afleveret og så det der er nu.  Personligt tror jeg UV strålingen er den gør mest. Det ser ud som om en omfuget flise i en mørk niche bliver ved med at være svagt mørkere end de andre, mens en flise i et køkken ændrer nuance til det ønskede relativt hurtigt.  Det er de mørke fuger der er slemmest mens de grå og lysegrå ret hurtigt bliver ensartede.

Limen på kanterne ? Arh den burde være fanget ved lægningen. Hvis man bruger sugekop ved lægningen (selv ved 30x60) kommer flisen helt lodret ned og man får næsten aldrig noget på kanterne. Andet end hvis gulvet er ujævnt. Så er det sugekop i den ene hånd og svamp i den anden. Skårede kanter afleverer man bare ikke, så nemt er det. 

 

Altså så du mener flisen skal skiftes der hvor den er slået i kanten ik? 

De andre med fliseklæb på kanterne kan vel rettes uden man skal have hele flisen op? 

Vi har ikke fanget noget med fliseklæb på kanterne i rummet da vi mere eller mindre ikke har været derude, og for den sags skyld slet ikke forstand på at lægge fliser  

Jeg har da også en klar forventning om det bliver lavet om  

Jo dem med de skårede kanter skal skiftes med mindre de har et https://www.karldahm.com/fliesen+reparatur-set.htm  til at reparere med.  Og det kræver lidt øvelse, det er ikke noget man bare lige gør.  

Men med en carat sliber med støvsuger tager det max en halv time at skifte en 60x60 flise. 

Jo fliselimen tages nok nemmest med en stanley kniv eller en vinkel sliber på lav hastighed.  Mindst risiko for yderligere skår med stanley. 


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis