Gammel vandlås og kloaklugt

Hej

Jeg har et afløb i et brusebad, som har afgivet en ret kraftig lugt af kloak i omkring en uge nu. Det er et brusebad på 1. sal i et 2-plans rækkehus.

Jeg har fjernet risten, og i afløbet er der noget, jeg formoder er en vandlås, men jeg har ikke set sådan en type før (se vedhæftede billeder). Jeg har skilt det hele ad, vasket det grundigt af flere omgange med Rodalon, og har desuden sprayet selve afløbsrøret og de dele, som sidder fast, med Rodalon og lade det trække i en time. Det har dog ikke fjernet lugten.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg ellers kan gøre. Skal rense det på en anden måde? Kan jeg skifte ud til en mere moderne og bedre vandlås? Andre gode råd?

Vh Alex

(billederne er taget inden jeg vaskede delene af med Rodalon)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der vand i vandlåsen?

Er du sikker på at lugten kommer fra gulvafløbet? Har du undersøgt om det kunne være udluftningen?

Ja vandlåsen er fyldt med vand, så det burde jo blokere for lugten fra afløbet.

Jeg ved ikke, hvor udluftningen sidder. Er det et af rørene, der er synlige ved billede 3 og 4? For burde dækslet på billede 2 ikke blokere for alt andet (inkl. lugt fra udluftningen) end vandet i vandlåsen?

Umiddelbart vil jeg sige at dækslet i store træk kun er for syns skyld, da vandlåsen sidder længere nede. De tilløbsrør du nævner er formentlig fra håndvask eller vaskemaskine som løber hen i gulvafløbet. Kan det passe? Det kan også være at tilløbet slet ikke er koblet til.

Udluftningen sidder et helt andet sted og har som sådan ikke noget med gulvafløbet at gøre. Det kan være en ledning der er kørt i loftrum, men det kan også være en vacumventil der sidder i en skunk eller et andet sted i badeværelset. Tænkte bare om der kunne være en defekt vacumventil der kunne foresage lugten.

Det er helt sikkert fra afløbet, at lugten kommer. Stikker jeg næsen ned ved risten er det hurtigt at identificere, at lugten kommer derfra.

Dækslet fra billede nr. 2 har en gummiring rundt om, og man skal sætte den i spænd, når man sætter den i. Så jeg tror, at designet er, at den blokere for luften udenom, og så er der kun adgang ned til vandlåsen.

Til gengæld... du har fuldstændig ret i det med tilløbrøret. Det stammer fra en håndvask på samme badeværelse. Da jeg tændte for vandhanen her, varmt vand med fuld tryk, så kunne jeg i afløbet ved brusebadet se en del sort slam, som blev skubbet ud af tilløbsrøret. Så jeg tænker, at lugten kommer derfra. Dertil kommer, at afløbet er designet på en måde, så tilløbsrøret er tilsluttet til afløbet på et højere niveau, end hvor dækslet fra billede nr. 2 sidder.

Så uanset hvor meget jeg har renset nedenunder, og uanset hvor godt dækslet blokerer for luft fra afløbet, så vil luft og lugt fra tilløbsrøret fra håndvasken kunne sive direkte op. Så det er nok der, problemet er opstået.

Ja, Det lader til at lugten kommer fra tilløbsrøret der fører op til håndvasken. Det må renses. Der kan formentlig også være en vandlås under håndvasken som du kan skille af og komme til at rense ud. Før evt. en børste gennem røret.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis