Stop Hane

Jeg har sådan en hane (stophane?) der drypper. Den sidder før vandmåleren.jeg tænker den er nem nok at skifte, men hvor køber man en ny? Eller kan den repareres.

Mvh  Allan

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

https://www.billigvvs.dk/VVS-Roer-Fittings-Ventiler-Stophaner-Stopventiler-med-t-greb.html

Normalt er vandmålere plomberet. Det kan betyde at du ikke selv kan gøre det, med mindre du vælge at bryde plomberingen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis det er omkring spindelen ventilen drypper, så prøv at spænde omløberen ved utætheden lidt.

Hvis du vælger at udskifte ventilen vil jeg anbefale dig at udskifte til en rustfri kuglehane. Det er noget af det mest driftsikre. En gammel skydeventil som du har nu bør "motioneres" (åbnes og lukkes) nogle gange årligt.


Søren O

Jeg skruede den helt ind, der troede jeg så vandet i hanerne ville stoppe, men det gjorde de ikke - samme tryk? Tilgengæld stoppede den med at dryppe! Hvilken funktion har den så? 

Og tak for svarene.  

Vedhæftede filer:

Hvad skruede du helt ind? 

Omløberen omkring spindelen trykker på en pakning. Efterhånden  bliver pakningen "mindre" og dermed utæt. Derfor skal omløberen spændes lidt mere.


Søren O
Annonce

Som Søren skriver..

Det er denne lille omløber du skal stramme til (hanen skal være helt åben)


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har ikke spændt omløberen, men det kan da være jeg skal prøve det. 

Jeg drejede bare nogen omgange på hanen med uret til jeg ikke kunne mere. I min verden burde den ville lukket for vandet? Men som jeg skriver er der stadig tryk i alle mine vandhaner. 

Tak for alle input 😉

I disse gamle haner brugte man ofte såkaldt grafiksnor som pakning. Grafitsnor er blot sejlgarn, der er indgnedet med grafitpulver. Hvis pakningen ikke virker længere kan du skrue de viste omløber helt ud og prøve at få så meget som muligt af den gamle snor ud, hvorefter du lægger to til tre omgange af sejlgarn, evt. gnedet ind i grafit, rundt om håndtaget og spænder omløberen til igen. Du må være forberedt på, at der vil komme noget vand ud under operationen, hvis der ikke er lukket for vandet i fortovet.

Du bør da tage tyren ved hornene og få skiftet hanen ud med en kuglehane, selvom det i første omgang er dyrere. Men du er så fri for bøvl med den type hane fremover.


fase

Hvis den sidder før vandmåleren så er det umålt vand , og det er ikke noget du må røre ved , kontakt vandforsyningen...................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis