At skære i træ....

Jeg havde igår en lille diskussion med en kollega, der bestemt ikke var enig i at man med en sav ikke saver i træ, men skærer.

Jeg er på EFG for 18 år siden blevet belært om at man som tømrer skærer i træ, og det tog jeg til mig og har brugt det siden - er det kun mig der siger sådan???


Lidt i stil med at gravko det er noget børn siger, rigtige entprenører siger gravemaskine. Og manden M/K der fører den hedder en gravemester...

Er jeg alene i denne verden af vantro :roll: :?: :?: :lol:

Mvh.

René

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min søn Magnus på snart tre siger da ikke gravko... det ved han ikke hvad er. Men tilgengæld holder han meget øje med om det er en gummiged eller rendegraver eller gravemaskine han ser !!

Det er et spørgsmål om hvad vi voksne lærer dem som små..

Men iøvrigt vil jeg nok både kunne sige at jeg vil save et stykke træ over og at skære et stykke træ over. Jeg saver nok mest, som hånd arbejde og skærer mest på maskine, fx. rundsav...

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Jeg arbejdede i en årrække som maskinsnedker, og jeg skar meget træ, men har dog også SAVET mig i fingeren en enkelt gang!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
For mig lyder det mest som "fagsnobberi/krukkeri", om det hedder save eller skære, men det kan da godt være, der er en teknisk forskel på de to processer (fx hvor meget materiale der forsvinder eller lignende)!? Det er måske lidt ligesom malt og svejst, som lyder lidt finere end malet og svejset.

Gravko er vel nærmest et kælenavn for gravemaskiner i alle afskygninger, som vi almindelige mennesker i alle aldre bruger

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Citat fra ThomasPont

For mig lyder det mest som "fagsnobberi/krukkeri",


:roll: Tja, man kan kalde det meget, jeg vil dog vælge at kalde det faglig stolthed.

Jeg syntes det er dejligt at nogen vil holde fagudtryk i hævd - det skal tilføjes, at diskussionen var mellem en teknikumingeniør af bygningsretning og en bygningskonstruktør. Det var altså to personer der må kunne forventes at skulle kunne kommunikere med håndværkere på et fagligt niveau. Med andre ord snakke den rette jagon.

Mvh.

René

Hej smile

Generelt skærer man vel i træ, men en måde at skære i træ på er at save.

Iøvrigt så skærer man en stamme til brædder, og man saver et brædt over - eller omvendt?


Mvh ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også