Genopfriske linoleumsbordplade

Følg tråden
lyhne1
lyhne1
Postnr: 4700
lyhne1 lyhne1

Hejsa

Jeg har et ældre spisebord, som består af en ramme af bøgetræ, og ilagt linoleum.

Linoleumet er ved at være godt slidt.. er der en måde at gøre det fint igen, eller skal det helt udskiftes, hvis det er?

Jeg overvejer tiltag i stil med vådslibning med korn 800/1600 og evt. Let opvarmning, f.eks med et strygejern ovenpå bagepapir, eller sådan noget..  men jeg har ingen idé om jeg bare ødelægger bordpladen 🙂

Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Nu ved vi andre jo ikke hvor træt bordpladen er. Og jeg ved heller ikke præcist hvor meget der skal være for det ikke kan reddes. 

Jeg arbejder på møbelfabrik hvor vi blandt meget andet også laver bordplader med linoleum. De der klargør pladerne kan gøre en del for redde en bordplade, men der er selvfølgelig grænser. Dog ser vi jo ikke slidmærker men ridser og trykmærker. Disse kan af og til klares med varme, pas på. 

Endvidere er det måske en idé at rense overfladen. Hertil skal bruges en speciel sæbe der ikke skader. Endelig kan man give et ganske tyndt lag olie (bare en fugtig klud og tør efter med en tør klud). 

Jeg er i tvivl om det vil være en idé at slibe. Umiddelbart tror jeg det ikke.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

lyhne1
lyhne1
lyhne1 lyhne1 Trådstarter

Tak for svar🙂

Der er kun slitage, ingen dybe ridser..

Jeg prøver at Google noget rensesæbe til formålet.. 

Hvilken olie bør bruges? Linolie,  fristes jeg jo til at spørge om🙂

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Du kan i gulvfirmaer købe er helt sæt til afrensning og pleje af linoleumsbordplader. Desuden findes der rep sæt til linoleum, der har sluppet underlaget. Men er du helt sikker på, at det er linoleum? Man kan og har kunnet købe belægninger af vinyl, der ligner frygteligt meget.

lyhne1
lyhne1

lyhne1
lyhne1

Haha.. Det var jo lige foran næsen på mig(eller nærmere betegnet, under bordpladen)  

Jeg så det dog først, efter jeg har vasket bordpladen godt af, med baby-vådservietter (tjah, de var lige ved hånden) og smurt et tyndt lag linolie på hele overfladen (Jeg testede lige i et hjørne først) 

Jeg lader det lige trække 2 min. Længere,  så skal jeg nok fortælle om resultatet🙂

lyhne1
lyhne1

Jeg har nu vasket bordet af igen.. Der er væsentlig bedring! 

Jeg tror dog måske jeg lod olien ligge på for kort tid.

Desuden tørrede jeg den af med selvsamme vaskeservietter, det skulle nok bare have været en hårdt opvredet klud..

Anyways, det er nu en pænere bordplade, end i morges😃

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Linolie
    Lav-Hus
  2. Linoleum bordplade
    Lav-Hus
  3. Bordplade med dybe ridser.
    Lav-Hus
  4. Linolie
    Lav-Hus