Anbefaling af bore-/skruemaskine søges - samt erfaringer med Bosch GSR serie

Hej

Jeg er på udkig efter en ny bore-/skruemaskine. Den skal primært bruges til at skrue skruer i træ samt bore i træ. Nu og da skal den også kunne bore i noget metal.

Budget er maks 1500-2000 for maskinen + mindst 2 batterier, oplader og helst en kuffert. 

Jeg har kigget på Bosch GSR 18V-60 C som umiddelbart ser fornuftigt ud. Er der nogen af jer der har erfaringer med den?

Så vidt jeg kan se, er den med børsteløs motor. Det er vel en fordel - eller hvad?

Hvad vil I anbefale?





Hej Jeg er på udkig efter en ny bore... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
NielsChr skrev den 26-04-2019 23:35:29

Ja den primære forskel er at GSB har slag, er lidt længere og at den har 2 ringe til indstilling af slag/moment - bliver sku lidt i tvivl om den også er en anelse bredere øverst - men det er minimalt hvis den er....jeg plejer at være lidt lige glad med hvilken jeg tager til bor/skrue.

som sagt er slag funktion mest til mursten - hvis du bor i lejlighed og har stort behov for jernbeton så skal det være en anden model (f.eks. GBH 18V-20 SOLO) - den er ikke dyr, men stor til f.eks. skrueopgaver - så hvad er behovet ?


GSR har kun 1 ring (lige som mange andre mærker) hvor man indstiller til enten bor eller rykker til en moment indstilling - det betyder at hvis man skifter til bor skal man "indstille" moment igen når man skifter tilbage til skrue....

GSB har 2 ringe og derfor kan man lade moment indstilling stå og med den anden ring skifte mellem bor/skrue/hammer - det fungere bedre hvis man lige har fundet præcist det moment "hak" som passer til at skruehoved nedsænkes præcist.

I praksis en lille detalje som man primært får glæde af hvis man kun har 1 maskine - jeg har altid både en med monteret bor og en anden med monteret skrue bit.


mht. pris så køre bygge markeder (specielt bygma/stark/xl) jævnlig kampanger på både bosch og dewalt - der plejer der at være 4-5 forskellige maskiner i hver mærke til "samme pris" - typisk omkring 1000-1100 kr/stk ex moms for en SOLO med L-box.

dertil skal man så udover købe batteri/lader. mine 4Ah batterier gav jeg 250 kr/stk for hos stark da de havde fødselsdag - er de ikke på tilbud kan du sagtens nøjes med 1 lille på f.eks. 3 ah her og nu og så købe 2 mere på 4 ah når de er på tilbud senere. lader vil jeg dog altid køb som "hurtig lader" - jeg ville aldrig købe uorginale batterier.


et bud på et godt sæt kunne være:

https://www.homeshop.dk/bosch-profe...g2103.html

https://www.homeshop.dk/bosch-profe...002f8.html

det bliver vist lige lidt over 2600 kr med moms. - vil tro at hvis du kigger godt rundt så kan du finde det på tilbud til et par hundrede lavere - men så må du nok vente noget tid....meget under 2000 kr for et sæt kommer du ikke uden det er specielle "fødselsdags/messe/rest" tilbud.

 

Mit behov for slag dækkes pt. fint af en 230 V SDS slagboremaskine i blå bosch. Kan ikke huske modellen, men den borer i beton fint.

Jeg synes ikke rigtigt, at jeg vil give det ekstra for at få en slagmaskine på batteri også. Det var mest det med den ekstra ring der tiltalte mig faktisk, men det er jo en lille detalje.

Jeg bestiller GSR'en til 1800 med 2 stk 4Ah batterier og hurtiglader.


NielsChr skrev den 27-04-2019 00:03:45

Lyder som et godt valg 

husk det skal være deres EC og ikke deres LI (LI er blot en grøn maskine i blå plastik)

1800 kr er en god pris - for et komplet sæt.

 Så vidt jeg kan se, er den jeg linker til hos 10-4 også den rigtige EC motor, ikke?

https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/bore-skruemaskine/Bosch-akku-boremaskine-7438645?fromSsearch=1

Jeg kan se, at der i produktteksten både nævnes GSR 18V-60 C og GSR 18V-60 EC, ligesom der nævnes 2x4Ah batterier i titlen og 2x5Ah batterier i teksten. Så der er nok noget her der er blandet sammen.

Men hvordan kan jeg tjekke, at GSR 18V-60 C FAKTISK har en EC motor? Jeg går ud fra, at hvis den er kulløs, så er det den rigtige motor/model- korrekt?

Kan man høre det eller se det på maskinen, når man har den i hånden? (jeg har bestilt den)


Normalt er der en skrue på hver side, hvor kullene sidder under. 

Gsr 18 60C er altid med børsteløs (så vidt jeg ved), men man skal være opmærksom på andre detaljer da der lige som en vw golf hele tiden laves nye udgaver med samme navn.

Den du linker til, til 1800 kr for et sæt er så vidt jeg kan se samme model som jeg har - en rigtig god model.


Den nye model som kom sidste år kan have nogle få (uvæssentlige) forbedringer. Den mest synlige er at du kan (tilkøb) montere et bt modul i den så du kan indstille forskelligt i en app.

Næppe noget du vil savne.

Jeg vil sige du roligt kan købe den og at det er et godt tilbud for en super maskine


Annonce

???  Hvad skal man bruge en  app til en skrugemaskine til

Tja, det kan jeg heller ikke lige se, men spørg bosch....jeg tænker man kan indstille f.eks. Hvor længe lyset skal være tændt efter man stopper, maks moment....eller noget andet super vigtigt....not

nu kan jeg ikke lige se hvor i landet du bor, men stark i glostrup har nogle ret gode tilbud på tirsdag.

her kan du f.eks. købe en ekstra solo maskine og få et ekstra batteri på 4.0 med for 1100 kr inkl moms.

der er f.eks. stiksav, multicutter eller rundsav

bemmærk dog at rundsaven vist er model 57 og ikke 57g, forskellen er sålen som på modellen uden G IKKE kan bruges med en førringsskinne.

NielsChr skrev den 28-04-2019 17:51:08

nu kan jeg ikke lige se hvor i landet du bor, men stark i glostrup har nogle ret gode tilbud på tirsdag.

her kan du f.eks. købe en ekstra solo maskine og få et ekstra batteri på 4.0 med for 1100 kr inkl moms.

der er f.eks. stiksav, multicutter eller rundsav

bemmærk dog at rundsaven vist er model 57 og ikke 57g, forskellen er sålen som på modellen uden G IKKE kan bruges med en førringsskinne.

 

Interessant. Har du et link til disse tilbud? Jeg kan nemlig ikke rigtigt finde dem på nettet.

Prøv denne

https://starkgroup-mkt-prod1-t.adobe-campaign.com/r/?id=h7471716,222e2d8,222e2dd

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis