beregning af materialer til sokkel og gulv

hej, jeg skal støbe sokkel og gulv til et kommende redskabsskur

skuret bliver ca 4,5m X 3m og en rande på 20cm bred og 90cm dyb graves til sokkel


derefter skal gulv støbes ca samme dimensioner jo men blot 12cm tykt tænker jeg er nok


Hvordan beregner jeg mængden af støbemix (hvilken slags) samt mængden af beton ?


skrev til maxibag og de svarede 5.000 kg støbemix og 850 kg beton til en pris af 5.000 kr hvilket lyder helt vildt, så er en betonkanon billigere og man står ikke og skal blande og rode med det selv - så er han helt galt på den eller ? 


p /p
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har jo nogle mål at gå ud fra, samlet længde på rende x bredde x dybde 

Gulv = længde x bredde x tykkelse ( indvendig målt.)

Din rende (4,5 + 3 + 4,5 + 3 )  x 0,2 x 0,9  = 15 x 0,2 x 0,9 = 2,7 m3

Gulv ( 4,5 - 0,4 ) x ( 3 - 0,4 ) x 0,12 = 1,3 m3

Så sammenlagt 4 m3. 

Når man støber så fylder den blandede vare mindre end når det er i løs vægt. Så jeg ville sige 5 m3 støbemix

Skal du bruge leca - eller fundablokke øverst så skal der trækkes lidt fra.

Forbrug af cement ligger på ca. 800 kg ifølge Ålborg Portland mængdeberegner. 

Levering i storsække er ikke den billigste måde at få det på. Jeg plejer at få den lokale vognmand til at tippe det af i indkørsel. 

Hvis du vælger betonkanon skal du være sikker på at de kan levere direkte på pladsen. Skal der yderligere lejes pumpeudstyr så er det klogt at få priser oplyst forinden. Du skal også have det etableret på sådan en måde at gulv og sokkel kan støbes på en gang, da 4 m3 er et lille læs. 

Man kan godt køre beton ind fra en kanon med f.eks. en bobcat. Men skal du trille det direkte ind fra kanonen så kommer der ventepenge på. 






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal jo bare bestille 5m3 støbemix ved din lokale vognmand, det tipper han på vejen hos dig og så er det bare slå op ved Portland cement hvor meget cement du skal bruge. Så er det bare sætte i gang. Det er jo altid dyrere og købe varerne i sække end i løs vægt


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hm ok synes det lød vildt, regnede det dog ud og fandt ud af at en betonkanon vil koste ca 3500 for sokkel (skal jo gøres over to omgange) og bigbags blir 5000 for sokkel

Har dog sendt mail til betongutter da der er uoverskueligt mange tillæg for at bekræfte pris.

Har jeg ret blir det self betonkanon og så blander jeg selv til gulv da det er relativt små mængder (2,5 og 1,6m3) og minimum er 5-7 m3 

Der er blot ca 10m fra kantsten, men en carport står imellem så ved ik om den kan komme til?


p /p

10 m kan deres bånd godt nå. Men du skal se om der er ret linje i 1 meters bredde ind igennem carport. 

Fornuftig at spørge efter priser. 

Jeg har før hørt efter priser ved betonværk, OG ved lokal entreprenør. Det var ret meget billigere ved lokal entreprenør, men det var stadig beton kanon fra beton værk der leverer. De har simpelthen store rabatter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis