Strøm til fastmonteret spejlskab

Hej,

Jeg har købt et spejlskab indeholdende lys og dobbelt stikkontakt. Skabet er til fastmontering. Eltilslutning foregår på bagside INDEN skabet opsættes. Spørgsmålet er nu hvordan eltilslutning kan/må laves.

Jeg har et 50x50 lampeudtag på væggen ovenover hvor spejlskabet skal sidde. Først havde jeg tænkt at trække en 1,5mm2 blød tilledning derfra og så ned i spejlskabet ved at bore et hul i rammen foroven. Kablet ville jeg skjule i 30cm kabelkanal. Men jeg er blevet i tvivl om det egentlig ikke er ulovligt da jeg derved benytter en blød tilledning mellem "2 rum"?

Et alternativ er at få fræst et stift installationskabel ind i væggen og ca. 50cm ned fra det eksisterende lampeudtag og så lave et lampeudtag som jo så kommer til at være bag ved spejlskabet. Her kunne man så igen tilslutte via en 1,5mm2 blød tilledning. Her er der så ikke tale om "2 rum", men spørgsmålet er om der er tale om en skjult samling som man ikke kan komme til uden værktøj?

En sidste mulighed kunne være igen at fræse et stift installationskabel ind i væggen, men lade de komme ud af væggen UDEN at afslutte det i et lampeudtag. Herved vil det umiddelbart være lavet på samme måde som ved fastmonterede udendørslamper, badeværelsesventilatorer m.m.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg er godt klar over at mulighed nr. 2 og 3 ikke er noget jeg selv må lave.

Mvh.
Brian

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den første løsning er udmærket. Altså bore igennem rammen og lægge 1,5 mm tilledning ned i spejlet. Det er vel ikke mere fast end det kan tages ned igen. 

Man kan ikke kalde bagside af spejlet for et " rum" så ville en fast lampe jo også være " et rum "


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik - tak for hurtigt svar.

Det er et skab med spejl på fronten, hvor spejlet kan løftes op via gasdæmpere. Monteringsvejledning er her: http://nozebra.ipapercms.dk/Dansani...ions/M832/

Det er helt lukket bagtil og skruet fast, da det er pænt tungt og ikke skal kunne gi' sig når man løfter spejllågen op.

Har i mellemtiden fundet den her side som måske underbygger at man godt må benytte blød ledning: https://www.elviden.dk/bloslashd-la...egler.html
Kan dog ikke blive helt klog på om man må benytte alm. PKAJ ledning eller om det skal være H05xxx. De nævner begge dele.

Hej igen,

Jeg har haft fat i fabrikanten af spejlet og de siger som dig Erik, at man gerne må bore et hul i rammen til spejlet. Garantien bortfalder dog på spejlet.....

Ja så har de jo deres på det tørre. Men har de så et bedre forslag. 

Måske kan man komme bag ind ved at hugge en lille ridse i væggen netop så man kommer forbi rammen. Det er naturligvis ikke smart hvis der er fliser eller vådrumsmembran.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis