Skjule TV kabler i hulmur

Hej!

Vi er netop flyttet i et nyere hus fra 2014 og der er desværre ikke tænkt en smart løsning ind til TV og dets tilbehør. 

Der er på væggen i TV-højde sat et Fuga antenneudtag samt en enkelt stikkontakt. 

Jeg ønsker en elegant/usynlyg løsning til at føre kabler fra tv-bordet op til tv.
Der vil skulle føres 3x HDMI, 2x USB og 1x Ethernet. 

Efter at have læst herinde synes jeg at en løsning med et kabelrør i hulmuren kunne være en god løsning hvor der er mulighed for nemt at skifte/tilføje/fjerne ledninger. Jeg er dog i tvivl om det er bedste løsning og om der er noget jeg bør være opmærksom på. 

Huset er fra 2014. Væggen er en ydervæg og er fuldmuret /mursten  indvendigt. 

Er det "blot" at lave et hul i væggen bag tv og et bag tv-bord ind igennem det første lag mursten og derefter smide røret igennem og fiske ud igennem det andet hul?
Jeg tænker at vinkle hullerne 45gr. 

Nogen erfaringer/tips og evt. billeder af hvordan I har gjort det?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er jo isolering i væggen så der er ikke bare et hulrum hvor du kan trække et rør ned igennem. I øvrigt skal det jo være et meget tykt rør hvis du skal have så mange ledninger igennem med stik på og et tykt rør er svært at bøje, endnu en ting der gør det svært at trække det inden i væggen..

Jeg tror du skal lave en kabelkanal uden på væggen.

Det kan godt lade sig gøre. Du skal nok bruge 40 mm flexrør, som kan være kloakrør, støvsuger slange eller alt andet der kan holde. Det skal være skåret skråt eller spids så det skubber isolering til side uden at rive det med.

Reparationen efter de 2 huller og besværet med at få det ned igennem hulmur gør nok at det er lettere at hugge det ind i væggen og reparere det bagefter, hvis det er pudset / vandskuret væg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Væggene er vandskuret, men vil man ikke tydeligt kunne se en bane der hvor man har rillet? Som det er i dag kan man jo godt ane hvor murstenene er. 

Ift. at fiske røret igennem, havde jeg tænkt mig at man evt. kunne fiske noget ståltråd igennem først som man så kan føre røret over så det bliver guidet. 

Hvad er den bedste løsning til at reparere/tætne hullerne efterfølgende?

En anden mulighed er at udskifte tv-et. Der findes typer hvor der kun går et enkelt kabel fra tv-et og til en samleboks, der så kan gemmes i dit tv-møbel - altså alle tilslutninger i tv-møblet. Du må så finde dig i et enkelt kabel som så ikke ser så volsomt ud. Hvis du vil skjule kablet i væggen, kan du klare dig med et mindre rør.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis